Název:
Vliv využití 3D modelů ve výuce na miskoncepce žáků o vrstevnicích
Překlad názvu:
The effect of 3D models usage in teaching on students' misconceptions about contours
Autoři:
Mokruša, Oldřich ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Cimová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá vlivem využití 3D modelů ve výuce na miskoncepce žáků o vrstevnicích. Hlavním cílem práce je zjistit, zda jsou 3D modely reliéfu vhodným nástrojem pro odstranění miskoncepcí žáků při interpretaci výškopisu na topografických mapách. Pro uvedení čtenáře do kontextu jsou nejdříve vysvětleny pojmy, které představují problematiku topografických map, pedagogického konstruktivismu a využití 3D modelů ve výuce. K naplnění hlavního cíle a sběru dat je využito metod uzavřených konceptuálních testů a vzdělávací intervence s pomocí trojrozměrných modelů. Stěžejní data jsou získána z porovnání výsledků, kterých studenti dosáhli před proběhlou intervencí, v pre-testu, a po jejím absolvování, v post-testu. Výzkum této práce navazuje na sérii předešlých studií zabývajících se problematikou miskoncepcí při interpretaci vrstevnic. Jedním z výstupů předložené práce jsou specifika a postup tvorby 3D modelů terénu a pracovních listů, které slouží jako pomůcka při výuce. Výsledky ukázaly, že u studentů došlo ke zlepšení v úspěšnosti a zvýšení jistoty odpovědí. Pro utvoření závěrů jsou výsledky porovnány s odbornou literaturou zabývající se problematikou využití 3D modelů ve výuce. Klíčová slova: vrstevnice, miskoncepce, konceptuální test, 3D model, konceptuální změnaThe diploma thesis deals with the impact of using 3D models in education on students' misconceptions about contours. The main objective of the thesis is to determine whether 3D relief models are a suitable tool for eliminating students' misconceptions when interpreting elevation on topographic maps. To introduce the reader to the context, the terms related to topographic maps, pedagogical constructivism, and the use of 3D models in education are first explained. To achieve the main objective and collect data, closed conceptual tests and educational interventions with the help of three-dimensional models are used. Crucial data is obtained by comparing the results students achieved before the intervention, in the pre-test, and after completing it, in the post-test. This research builds on a series of previous studies that were focused on the issue of misconceptions in interpreting contour lines. One of the outcomes of this thesis is the specifics and process of creating 3D terrain models and worksheets, which serve as teaching tool. The results showed that students' performance and confidence in their answers improved. To draw conclusions, the results are compared with specialized literature concerning the use of 3D models in education. Key words: Contours, misconception, conceptual test, 3D model,...
Klíčová slova:
3D model; konceptuální test; konceptuální změna; miskoncepce; vrstevnice; 3D model; conceptual change; conceptual test; Contours; misconception