Název:
Návrh a ověření badatelsky orientované úlohy na téma kyseliny a zásady pro žáky ZŠ
Překlad názvu:
Design and verification of an inquiry-based task on the topic of acids and hydroxides for elementary school students
Autoři:
Tomešová, Jana ; Chroustová, Kateřina (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá tématem badatelské výuky v souvislosti se vzděláváním v oblasti chemie na základních školách. Jejím cílem je navržení badatelsky orientované úlohy, která bude směřovat k povinným výstupům vzdělávání v tématu kyseliny a zásady a současně bude sledovat cíle badatelské výuky. Součástí práce je vymezení specifik badatelského přístupu k výuce, popis plánovaného průběhu navržené badatelské úlohy a zhodnocení úlohy na základě její realizace. Pro zhodnocení úlohy byly použity výstupy vytvořené žáky v průběhu aktivit, úvodní dotazník, test výstupních znalostí a IMI (Intrinsic Motivation Inventory) dotazníky. Na základě žákovských výstupů bylo posouzeno naplnění stanovených výukových cílů. Míra nově osvojených znalostí žáků byla sledována prostřednictvím porovnání relativních četností správných a nesprávných odpovědí v úvodním dotazníku a výstupním testu znalostí. U IMI dotazníků byly zjištěny mediány zvolených hodnot pro každou dimenzi a určením Cronbachova alfa byla ověřena vnitřní konzistence testu, dále byl využit Mann-Whitneyův U test pro porovnání dvou lekcí v rámci úlohy. Na základě získaných dat bylo konstatováno, že úloha vedla žáky k osvojení pojmů a zvládnutí praktického měření pH, přispěla také k rozvoji dovednosti plánování a provedení chemického pokusu. K zaznamenaným...This thesis looks into inquiry-based learning in chemistry classes at elementary schools. The objective was to design an inquiry-oriented task that would achieve the compulsory outputs of the acids and bases topic while at the same time complying with the goals of inquiry-based science education. The thesis includes the definition of inquiry-based learning specifics, describes the exact course of the proposed task, and subsequently the results obtained by its realization are verified and assessed. To evaluate the task, several materials were used: the outputs created by the pupils during the activities, answers collected from the initial questionnaires, the final knowledge tests, and IMI (Intrinsic Motivation Inventory) questionnaires. Based on the student outputs, the fulfillment of the set learning objectives was assessed. The pupils' progress in the newly acquired theoretical knowledge was evaluated by comparing the relative frequency of correct and incorrect answers in the initial questionnaire and the final knowledge tests. For the IMI questionnaires, the medians of the selected values in every dimension were determined, and utilizing Cronbach's alpha the internal consistency of the test was verified. Also, the Mann- Whitney U test was used to compare two lessons within the task. The...
Klíčová slova:
badatelsky orientovaná výuka; cíle výuky chemie; kyseliny a zásady; návrh a ověření úlohy; výuka chemie; základní škola; acids and hydroxides; chemistry teaching; chemistry teaching goals; design and verification of a task; elementary school; inquiry-based education