Název:
Mediální imperialismus a jeho možný vliv na vnímání identity: Případ libanonské mládeže
Překlad názvu:
Media imperialism and its possible influence on identity perception: The case of Lebanese youth
Autoři:
Abdul Baki, Sandra ; Němcová Tejkalová, Alice (vedoucí práce) ; Lábová, Sandra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Western media imperialism in the Global South has long been a discussion in media studies. Lebanon, a country in the Levantine region, is often characterized by its conflicting Arab and Western identities. This study investigates whether the domination of Western media in the entertainment industry plays a role in shaping the cultural identity of the Lebanese youth towards a more Westernised one. The study uses a cross-sectional survey of 140 respondents aged 18-25 from five main universities in Lebanon. The study analyses the collected data through descriptive and inferential statistics. The study reveals that the higher the consumption of Western entertainment media, the weaker the fulfillment with local culture on the one hand and the higher the identification with Western culture on the other hand. In addition, respondents who have high consumption of Western entertainment media tend to adopt Western cultural preferences of wearing Western fashion, listening to Western music, and being fluent in both Arabic and Western languages at the same level. Keywords Media Imperialism, Cultural Identity, Lebanon, Youth, Western Media, Entertainment Media, Digital MediaZápadní mediální imperialismus v zemích globálního Jihu je již dlouho předmětem diskusí v mediálních studiích. Libanon, země v levantském regionu, je často charakterizován konfliktem arabské a západní identity. Tato studie zkoumá, zda dominance západních médií v zábavním průmyslu hraje roli při utváření kulturní identity libanonské mládeže směrem k té západnější. Studie využívá průřezový průzkum 140 respondentů ve věku 18-25 let z pěti hlavních libanonských univerzit. Studie analyzuje shromážděná data prostřednictvím deskriptivní a inferenční statistiky. Studie ukazuje, že čím vyšší je konzumace západních zábavních médií, tím slabší je naplnění místní kultury na jedné straně a tím vyšší je identifikace se západní kulturou na straně druhé. Respondenti, kteří mají vysokou spotřebu západních zábavních médií, mají navíc tendenci přejímat západní kulturní návyky, jako je nošení západní módy, poslech západní hudby a mají znalost arabského i západního jazyka na stejné úrovni. Klíčová slova Mediální imperialismus, kulturní identita, Libanon, mládež, západní média, zábavní média, digitální média.
Klíčová slova:
digitální média; kulturní identita; Libanon; Mediální imperialismus; mládež; zábavní média; západní média; Cultural Identity; Digital Media; Entertainment Media; Lebanon; Media Imperialism; Western Media; Youth