Original title:
Náhled pedagogů základní školy na inkluzivní vzdělávání
Translated title:
Primary school teacher's perspective on inclusive education
Authors:
Dusilová, Kateřina ; Viktorová, Ida (advisor) ; Vítková Rulíková, Klára (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce je zaměřena na inkluzivní vzdělávání a jeho blízké aspekty, konkrétně na náhled pedagogů základní školy na toto vzdělávání. Samotný text je rozdělen do několika kapitol. Ty vysvětlují teoretický rámec inkluze ve speciální pedagogice a témata s ní spojená, například posun v nazírání na člověka s postižením v jednotlivých obdobích, základní možné přístupy ke vzdělávání dětí, tedy pojmy exkluze, segregace, integrace, a nakonec samotná inkluze. Vysvětlují jejich definice nebo také principy. Obsahem je také školské legislativa v České republice. Práce je rozdělena na dvě části - část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zaměřuje na výše uvedená témata a dále se krátce věnuje i pojmům, které se týkají vzdělávání a speciální pedagogiky obecně, jako například škola jako sociální instituce a jednotlivé sociální a profesní role v ní, pojem socializace nebo mezinárodní trendy ve speciální pedagogice. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, tedy strukturované rozhovory s konkrétními pedagogickými pracovníky a výstupy z těchto rozhovorů. Zabývá se zkušenostmi daných zaměstnanců základní školy, tzn. vedoucích pracovníků, učitelů, třídních učitelů, asistentů pedagoga nebo také školního speciálního pedagoga. Reflektuje jejich náhled na speciální vzdělávání a vše s ním...This diploma thesis focuses on inclusive education and its close aspects, especially the perspective of elementary school teachers. The thesis itself is divided into several chapters. These explain the theoretical framework of inclusion in special pedagogy and associated topics, for example, a shift in a perception of a person with disabilities in individual periods, basic possible approaches to children's education, ie terms of exclusion, segregation, integration, and lastly, inclusion itself. They explain their definitions or principles. School legislation in the Czech Republic is also part of the thesis. The thesis is divided into two parts - theoretical part and practical part. The theoretical part focuses on the topics mentioned above and deals with the concepts related to education and special education in general, such as school as social institutions and individual social and professional roles in it, the concept of socialization or international trends in special pedagogy. The practical part contains qualitative research, ie structured interviews with specific pedagogical staff and outputs from these interviews. It deals with the experience of given elementary school staff, ie. executive workers, teachers, class teachers, assistants of teacher or school special educator. It reflects their...
Keywords:
children; disabled; Education; experience; inclusion; school; special education; student with special educational needs; students; teachers; teaching; děti; inkluze; pedagogičtí pracovníci; postižení; praxe; speciální pedagogika; Vzdělávání; výuka; škola; žáci; žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/185717