Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Šumem proti binaritě - Jak ženy, queer a nebinární osoby využívají elektronickou hudbu a syntezátory jako (ná)stroj emancipace
Original title:
Šumem proti binaritě - Jak ženy, queer a nebinární osoby využívají elektronickou hudbu a syntezátory jako (ná)stroj emancipace
Translated title:
Noise against the binary - How women, queer, and non-binary people use electronic music, and synthesizers as the emancipation tool
Authors:
Pátá, Julia ; Hroch, Miloš (advisor) ; Turek, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato praktická bakalářská práce mapuje souvislosti mezi genderem a produkcí elektronické experimentální hudby, s důrazem na element syntezátorů, v tuzemských podmínkách. Práce dokumentuje, zda a jakým způsobem může elektronická experimentální hudba a syntezátory poskytovat inkluzivnější a přístupnější hudební infrastrukturu v České republice. Zároveň navazuje na oblast, která byla po několik desítek let opomíjená historickým/akademickým bádání a médií, a které se v posledních letech hlavně v souvislosti se zesílením hlasů genderových komunit dostává větší pozornosti. Dosvědčuje tomu například hudební dokument Sestry s tranzistory (2020) režisérky Lisy Rovner. V něm režisérka sleduje průkopnice experimentální elektronické hudby, na jejíž přísunu do značné míry stojí to, co dnes vnímáme jako elektronickou hudbu. Praktickým výstupem práce je série sedmi rozhovorů s osobnostmi pražské a brněnské elektronické scény, které ve své tvorbě zahrnují syntezátory a jsou rozděleny do několika kategorií podle role, které plní v rámci elektronické scény. Rozhovory jsou zpracované formou zinu a jednotlivé texty jsou doprovozeny analogovými fotografiemi. V nich se promítají různé přístupy k průniku genderu a elektronické hudby nebo práce se syntezátory, které ve výsledku komplexně tematizují možnosti reflexe...This practical bachelor's thesis maps the connections between gender and the production of electronic experimental music, with an emphasis on the element of synthesizers, in domestic conditions. The thesis documents whether and how electronic experimental music and synthesizers can provide a more inclusive and accessible musical infrastructure in the Czech Republic. It also builds on an area that has been neglected by historical/academic scholarship and the media for several decades, and which has received more attention in recent years, especially in the context of the amplification of voices from gendered communities. This is evidenced, for example, in the music documentary Sisters with Transistors (2020) by filmmaker Lisa Rovner, which documents the pioneers of experimental electronic music, whose contributions largely underpin what we now perceive as electronic music. The practical output of the work is a series of seven interviews with figures from the Prague and Brno electronic scene who incorporate synthesizers in their work, divided into several categories according to the role they play within the electronic scene. The interviews are in the form of a zine and the individual texts are accompanied by analogue photographs. They project different approaches to the intersection of gender and...
Keywords:
Electronic music; gender; instrument; interview; portrait; synthesizer; zine; Elektronická hudba; gender; nástroj; portrét; rozhovor; syntezátor; zin
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/185403