Original title:
K didaktizaci citoslovcí a zvukomalebných výrazů ve francouzském jazyce
Translated title:
On the didacticization of interjections and onomatopoeias in the French language
Authors:
Dvořáčková, Barbora ; Jančík, Jiří (advisor) ; Suková Vychopňová, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] v českém jazyce: Tato diplomová práce se zaměřuje na nedostatečné zahrnutí citoslovcí ve výuce francouzštiny a jejím cílem je přinést nové přístupy k jejich začlenění do učebnic a výukových materiálů. Teoretická část práce se zabývá samotnými citoslovci jako slovními druhy, jejich fonologickými anomáliemi a jejich rolemi v textu. Důraz je kladen na výzkum a analýzu citoslovcí v různých textových kontextech. Tímto se práce snaží poskytnout komplexní pohled na citoslovce a zdůraznit jejich důležitost ve francouzském jazyce. Praktická část práce se zaměřuje na vytvoření různých cvičení a aktivit, které mají sloužit jako inspirace pro učitele francouzštiny. Tyto aktivity by měly posílit povědomí a používání citoslovcí ve výuce, a tím kompenzovat jejich nedostatečnou přítomnost. Práce přispívá k rozšíření současného poznání a poskytuje praktické návrhy pro obohacení výuky francouzštiny o citoslovce. Tyto aktivity jsou navrženy s ohledem na různé věkové skupiny a úrovně studentů, aby zajistily jejich efektivní zapojení a rozvoj dovedností souvisejících s interjekcemi. Navrhované aktivity zahrnují například projektové úkoly, vytváření vlastních dialogů či kreativní psaní. Cílem těchto aktivit je podporovat aktivní komunikaci, porozumění a vyjadřování pomocí interjekcí, což přispívá k obohacení jazykových...in English This master's thesis focuses on the insufficient inclusion of interjections in the teaching of French and aims to introduce new approaches to incorporate them into textbooks and teaching materials. The theoretical part of the thesis explores interjections as a part of speech, their phonological anomalies, and their roles in texts. Emphasis is placed on researching and analyzing interjections in various textual contexts, providing a comprehensive perspective on interjections and emphasizing their importance in the French language. The practical part of the thesis is dedicated to the creation of various exercises and activities that serve as inspiration for French language teachers. These activities are designed with consideration for different age groups and student levels to ensure effective engagement and the development of interjection- related skills. The proposed activities include project tasks, creating dialogues, and creative writing. The aim of these activities is to promote active communication, understanding, and expression using interjections, thereby enriching students' language skills. Additionally, the theoretical part discusses the significance of interjections as initiators of human speech. This thesis brings new perspectives and tools to enhance the teaching of the...
Keywords:
French language; interjections; linguistic sign; morphemic chain; onomatopoeias; parts of speech; word classes; citoslovce; francouzský jazyk; jazykový znak; morfemický řetězec; slovní druhy; zvukomalebné výrazy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/186017