Název:
Třídy zahrnující studující s menšinovou sexuální orientací: případové studie
Překlad názvu:
Classrooms with LGBT students: case studies
Autoři:
Vlková, Veronika ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá středoškolskými třídními kolektivy, ve kterých se nachází studující s menšinovou sexuální orientací/studující z LGBT+ komunity. Ve třídních kolektivech jsou zkoumány vrstevnické vztahy, fungování celého třídního kolektivu a postoje k LGBT+ komunitě. Středem zájmu diplomové práci jsou celé třídní kolektivy, nikoliv pouze studující s menšinovou sexuální orientací/z LGBT+ komunity nebo naopak studující s heterosexuální orientací/cisgenderovou identitou. Výzkum probíhal ve formě 2 případových studií, konkrétně bylo využito dotazníkové šetření, polostrukturované rozhovory s několika náhodně vybranými studujícími a polostrukturované rozhovory s třídními vyučujícími. Cílem výzkumu bylo nejen popsat celý třídní kolektiv, ale také uchopit LGBT+ tematiku komplexněji a porozumět tak situaci, která na základě přítomnosti studujícího z LGBT+ komunity ve třídním kolektivu vzniká, a to pohledem jak studujících z LGBT+ komunity, tak studujících s většinovou sexuální orientací/identitou. Z výzkumu vychází, že dobré či funkční vrstevnické vztahy nemusí znamenat pozitivní postoj k LGBT+ komunitě a opačně. Studující v obou třídních kolektivech vnímají, že potřebují změnu ve školském systému z hlediska práce s LGBT+ tematikou ve školách. Nejčastěji vnímají, že potřebují, aby tato změna nastala...AJ This diploma thesis deals with secondary school class groups, where are students with a minority sexual orientation/students from the LGBT+ community. In the class collectives, peer relationships and the functioning of this entire class collective is examined with the attitude towards the LGBT community. In this diploma thesis, the focus is on the entire class collectives, not only on students with a minority sexual orientation/from the LGBT+ community or, conversely, students with a heterosexual orientation/cisgender identity. The research was conducted in the form of 2 case studies, specifically, a questionnaire survey, semi-structured interviews with a few randomly selected students and semi-structured interviews with class teachers were used. The goal of the research was not only to describe the entire class group, but also to grasp the LGBT+ topic more comprehensively and understand the situation that is based on the presence of a student from the LGBT+ community in the class group - from the point of view of students from the LGBT+ community, as well as students with a majority sexual orientation/identity. The research shows that good or functional peer relationships do not necessarily mean a positive attitude towards the LGBT+ community and vice versa. Students in both class groups...
Klíčová slova:
LGBT; majorita x minorita; Sexuální identita; střední škola; školní třída; classroom; high school; LGBT; majority x minority; Sexual identity