Original title:
Přínos zeměpisu pohledem žáků gymnázií
Translated title:
The contribution of geography from the perspective of high school students
Authors:
Žalud, Martin ; Řezníčková, Dana (advisor) ; Marada, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavní cílem diplomové práce bylo poznat a porozumět tomu, jak žáci a žákyně gymnázií vnímají přínos vyučovacího předmětu zeměpis pro svůj osobní a budoucí studijní a profesní život. Tento cíl byl konkretizován a naplněn prostřednictvím 4 výzkumných otázek. Výzkumné otázky zní: Jak žáci a žákyně gymnázií vnímají užitečnost jednotlivých tematických okruhů v předmětu zeměpis a dovedností rozvíjených v předmětu zeměpis? Jak žáci gymnázií vidí uplatnění geografických znalostí a dovedností ve svém současném a ve svém budoucím studijním a profesním životě a jak vidí uplatnění geografických znalostí v profesním životě obecně? Jak žáci gymnázií vnímají přínos zeměpisu pro svůj budoucí studijní a profesní život a jak vnímají celkový přínos ve srovnání s jinými předměty? Jaký přínos vyučovacímu předmětu zeměpis přisuzují žáci, kteří vnímají užitek znalostí a dovedností z hodin zeměpisu ve svém budoucím osobní, studijním a profesním životě? Výsledná zjištěné korespondují s těmito otázkami. Zdrojem kvantitativních a kvalitativních dat bylo dotazníkové šetření, které bylo realizováno mezi žáky a žákyněmi českých gymnáziích. Prostřednictvím první výzkumné otázky (VO1) bylo zjištěno pořadí vnímané užitečnosti jednotlivých zeměpisných tematických okruhů a dovedností podle pohlaví a navštěvovaného ročníku...The main aim of the thesis was to know and understand how pupils of grammar schools perceive the contribution of geography to their personal and future academic and professional life. This aim was concretised and fulfilled through 4 research questions. The research questions are: How do grammar school pupils perceive the usefulness of the different topics in the subject of geography and the skills developed in the subject of geography? How do grammar school pupils see the application of geographical knowledge and skills in their current and future academic and professional life, and how do they see the application of geographical knowledge in professional life in general? How do grammar school pupils perceive the contribution of geography to their future study and working life and how do they perceive the overall contribution compared to other subjects? What contribution do pupils who perceive the usefulness of the knowledge and skills from geography lessons in their future personal, academic and professional lives attribute to the subject of geography? The resulting findings correspond to the following questions. The source of quantitative and qualitative data was a questionnaire survey conducted among pupils in Czech grammar schools. Through the first research question (RQ1), the ranking of the...
Keywords:
contribution; Geography; high school; perception; questionnaire survey; usefulness; dotazníkové šetření; gymnázium; přínos; užitečnost; vnímání; Zeměpis
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/185335