Original title:
Sociální sítě a studijní self-efficacy u vysokoškolských studentů
Translated title:
Social media and academic self-efficacy among university students
Authors:
Pleskačová, Linda ; Kollerová, Lenka (advisor) ; Čapek Adamec, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato teoreticko-empirická bakalářská práce se věnuje tématu sociálních sítí a studijního self- efficacy u vysokoškolských studentů. Teoretická část se zabývá teorií sociálních médií, sociálními sítěmi, jejich rolí ve společnosti, genderovými rozdíly v užívání sociálních sítí, obecným a studijním self-efficacy. V empirické části jsou popsány, zkoumány a porovnávány odpovědi na dotazník, který byl distribuován studentům vysokých škol skrze sociální sítě. Výzkumná sonda je tvořena vzorkem (N = 742, 64.96 % žen, 34.50 % mužů, 0.54 % nebinárních osob, průměrný věk = 23.3 let), který se skládá ze studentů vysokých škol. Dotazník byl kvantitativně vyhodnocen pomocí deskriptivní statistiky a testování statistických hypotéz. Vysokoškolští studenti tráví na sociálních sítích v průměru 2.71 hodiny denně a většina (81 %) uživatelů využívá sítě pasivně, tzn. převážně se nezapojuje aktivně do sdílení obsahu na sociálních sítích. Studenti nejčastěji používají Messenger (18 %), Instagram (16 %), Facebook (16 %), YouTube (15 %) a WhatsApp (10 %). Výsledky výzkumu prokázaly, že není rozdíl mezi aktivními a pasivními uživateli v sebehodnocení v oblasti studijního výkonu (v obecném studijním self-efficacy a v studijním self-efficacy vysokoškoláků). Rostoucí míra integrace sociálních sítí do života nesouvisela ani s...This theoretical-empirical bachelor thesis focuses on the topic of social media and academic self-efficacy among university students. The theoretical part deals with social media theory, social networks, their role in society, gender differences in social network use, and general and academic self-efficacy. The empirical part describes, examines, and compares responses to a questionnaire distributed to university students through social media. The research sample (N = 742, 64.96% female, 34.50% male, 0.54% non-binary, mean age = 23.3 years) consists of university students. The questionnaire was quantitatively evaluated using descriptive statistics and statistical hypothesis testing. University students spend an average of 2.71 hours per day on social media, and the majority (81%) of users use social media passively, i.e., they mostly do not actively engage in sharing content. Students most frequently use Messenger (18%), Instagram (16%), Facebook (16%), YouTube (15%) and WhatsApp (10%). The research results showed that there is no difference between active and passive users in self-efficacy in terms of academic performance (general academic self- efficacy and academic self-efficacy among university students). The increasing level of integration of social media into life was not related to either...
Keywords:
academic self-efficacy; attitudes; internet; social media; internet; postoje; sociální sítě; studijní self-efficacy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184568