Název:
Motivační potenciál práce s reáliemi ve výuce německého jazyka na gymnáziích
Překlad názvu:
The motivational potential of working with culture studies in German language teaching at grammar schools
Autoři:
Špásová, Tereza ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Botlík Nuc, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] 1 ABSTRAKT Diplomová práce se věnuje výuce reálií německy mluvících zemí a jejich motivačnímu potenciálu ve výuce německého jazyka na čtyřletých gymnáziích. Teoretická část pojednává nejprve o problematice motivace ve výuce. Vymezuje termíny související s motivací a zabývá se negativními činiteli působícími ve výuce a rolí vyučujícího ve vztahu k motivaci žáků. Tato část také nastiňuje vztah motivace a efektivity výuky a popisuje úlohu motivace při vyučování cizího jazyka. Posléze se práce zaměřuje obecně na německý jazyk a na cíle a didaktické zásady výuky cizího jazyka. Následuje kapitola věnující se reáliím, která se nejprve soustředí na definování pojmu reálie a různé přístupy k výuce reálií a neopomíná ani pojednání o reáliích v klíčových dokumentech vztahujících se k výuce reálií. Následně je přiblížena samotná práce s reáliemi ve výuce cizího jazyka. V praktické části je analyzováno zpracování reálií ve vybraných učebnicových souborech používaných na čtyřletých gymnáziích. Cílem analýzy je posoudit zastoupení reálií a jejich zpracování v učebnicích a také možný vliv pojetí a zpracování reálií na motivaci žáků. Tato analýza je doplněna výzkumným šetřením týkajícím se jak pohledu žáků, tak pohledu vyučujících na zpracování reálií v učebnicových souborech, na výuku reálií obecně i z hlediska jejího...The diploma thesis focuses on the teaching of German-speaking countries' culture studies and their motivational potential in the teaching of German at four-year grammar schools. The theoretical part deals first with the problem of motivation in teaching. It defines terms related to motivation and discusses the negative factors operating in teaching and the role of the teacher in relation to students' motivation. This part also outlines the relationship between motivation and teaching effectiveness and describes the role of motivation in foreign language teaching. Subsequently, the thesis focuses on the German language in general and on the aims and didactic principles of foreign language teaching. This is followed by a chapter on culture studies, which first focuses on defining the concept of culture studies and different approaches to teaching it, discussing also culture studies in key documents related to the teaching of culture studies. Finally, the actual work with culture studies in foreign language teaching is presented. The practical part analyses the processing of culture studies in selected textbook sets used at four-year grammar schools. The aim of the analysis is to assess the representation and processing of culture studies in textbooks and the possible influence of the conception and...
Klíčová slova:
motivace; motivační činitel; reálie; učebnicový soubor; Výuka německého jazyka; culture studies; motivation; motivational factor; Teaching of German language; textbook set