Original title:
Mediální výchova a dezinformace na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Media Education and Misinformation at the First Stage of Primary School
Authors:
Burešová, Kamila ; Holanová, Radka (advisor) ; Vlčková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá propojením čtenářské a mediální gramotnosti a potencionálním využitím tohoto propojení na základních školách nejen v hodinách českého jazyka, a to k rozvoji těchto gramotností v rámci průřezového tématu mediální výchovy. V první části této práce jsou vysvětleny důležité pojmy týkající se čtenářské a mediální gramotnosti a vše, co s tímto tématem souvisí. Ve druhé části, praktické, je využito poznatků z teoretické části, a to k vytvoření metodologie a pracovních listů. Metodologie slouží jako "návod" pro učitele, jak mají s pracovními listy s žáky ve druhém vzdělávacím období na 1. stupni základních škol pracovat. Vytvořené pracovní listy by měly přispět k rozvoji mediální a čtenářské gramotnosti u žáků navštěvujících 4. nebo 5. třídu základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA Mediální gramotnost; mediální výchova; čtenářská gramotnost; získávání a ověřování informací; dezinformace; kritické myšlení.This master's thesis deals with the connection between reading and media literacy and the potential use of this connection in primary schools during of not only the Czech language lessons, to develop these literacies within the cross-curricular topic of media education. The first part of this thesis explains important concepts related to reading and media literacy and everything related to this topic. In the practical second part, the knowledge gained from the theoretical part is utilized to create a methodology and working sheets. The methodology serves as a guide for teachers on how to work with the worksheets with students in the second educational period of the first grade of primary school. The created worksheets should contribute to the development of media and reading literacy for students attending the 4th or 5th grade of primary school. KEYWORDS Media literacy; media education; reading literacy; obtaining and verifying information (fact- checking); disinformation; critical thinking.
Keywords:
critical thinking; disinformation; media education; Media literacy; obtaining and verifying information (fact-checking); reading literacy; dezinformace; kritické myšlení; Mediální gramotnost; mediální výchova; získávání a ověřování informací; čtenářská gramotnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184339