Název:
Spotřební chování na trhu s tiskovými náplněmi
Překlad názvu:
Consumer behaviour on the market with toners and print cartridges
Autoři:
SULEKOVÁ, Klára Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce bylo zjistit chování spotřebitelů při nakupování tiskových náplní do tiskáren a následně jim vybrat za pomoci vícekriteriálního rozhodování vhodné produkty, které bych jim mohla doporučit. Po vyhodnocení výzkumu jsem zjistila, že respondenti nejčastěji vlastní inkoustové multifunkční zařízení. Mezi nejpoužívanější značky tiskáren patří Hewlett Packard, Canon a Epson. Podíl méně významných značek ale za poslední 3 roky klesl. Respondenti nejčastěji nakupují originální náplně v kamenných obchodech a častěji kupují černou tiskovou náplň než barevnou. Hlavním důvodem výběru tiskové náplně je cena, kvalita a dostupnost. Získané informace mi pomohly vybrat vhodné tiskové náplně pro spotřebitele. Zjistila jsem, že na trhu jsou cartridge více dostupné ve srovnání s tonery. Při hodnocení měřitelných atributů (cena, kvalita a šetrnost k životnímu prostředí) jsem vypočítala, že ve většině případů se spotřebitelům vyplatí nákup renovovaných náplní, a to hlavně u zkoumaných cartridgí HP a Canon a u tonerů HP a Epson. U zkoumané cartridge značky Epson jsem zjistila, že z důvodu jejího {\clq}qzačipování`` je její renovace zcela nemožná a proto bych doporučila zakoupit kompatibilní náplň. Neoriginální náplň bych též navrhla zakoupit u toneru Canon. The aim of this diploma thesis was to describe consumers{\crq} behaviour in the market with regards to print cartridges and to recommend the most suitable products to them on the basis of the established preferences and attributes. I used a questionnaire survey and a calculation of print cartridges parameter weights using the method of multi-criteria decision making. I found from the survey that the respondents mostly own ink multifunction equipment. Among the most commonly used printer makes are Hewlett Packard, Cannon and Epson. However, the proportion of less significant makes has dropped in the last three years. The respondents mostly buy original cartridges in shops and they buy black cartridges more often than colour cartridges. The main criteria for choosing a certain cartridge are price, quality and availability. The obtained information helped me select suitable cartridges for consumers. I found that cartridges are more readily available on the market in comparison to toners. When evaluating measurable attributes (price, quality and environmental friendliness) I calculated that in most cases it pays to buy renovated cartridges, especially for the evaluated cartridge from the makes HP and Canon and for toner makes HP and Epson. Epson cartridges contain a chip which prevents their renovation which is why I would recommend the purchase of a compatible cartridge. For the Canon toner I would recommend the purchase of a compatible cartridge too. In summary of my recommendations I would advise consumers to look closely at the price, volume, quality, producer and possibility to renovate when purchasing cartridges. I would further recommend buying ink printers as it is difficult to get cartridges for laser printers. I would point out that in most cases a rule applies: the cheaper the printer the more expensive the cartridge.
Klíčová slova:
spotřebitelský výzkum; spotřební chování; tiskové náplně; trh; vícekriteriální rozhodování; consumer behavior; consumer research; market; multi-criteria decision; print cartridge Citace: SULEKOVÁ, Klára. Spotřební chování na trhu s tiskovými náplněmi. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/14898