Original title:
Integrace dětí ruské národnosti skrze výtvarnou výchovu
Translated title:
Integration of children of Russian nationality through art education
Authors:
Vorontsova, Galina ; Fremlová, Vendula (advisor) ; Tsikoliya, Lenka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje problematice integrace dětí ruské národnosti skrze výtvarnou výchovu. V teoretické části je nejprve popsán terminologický aparát, který s danou tématikou souvisí. Dále se teoretická část věnuje charakteristice žáků s odlišným mateřským jazykem, včetně specifik pedagogické práce s těmito žáky. Pojednává o fenoménu multikulturalismu, inkluzivním vzdělávání a také se věnuje otázce migrace a historii i současné situaci ruské národnostní menšiny v ČR. V didaktické části je pak vymezen potenciál výtvarné výchovy ve vztahu k integraci dětí s odlišným mateřským jazykem. Didaktická část dále obsahuje dva návrhy vyučovacích jednotek, které zahrnují metodiku pro realizaci aktivit a metodický komentář. Návrhy vyučovacích jednotek jsou postaveny na tvorbě dvou současných vizuálních umělců, Evy Koťátkové a Viktora Pivovarova, a mají za cíl sblížit obě kultury.This bachelor thesis focuses on the issue of integration of children of Russian nationality by means of art education. The theoretical part describes the terminological apparatus pertaining to the topic. It also deals with the characteristics of pupils with a different native language, including the specifics of pedagogical work with these pupils. It addresses the phenomenon of multiculturalism, inclusive education and the issue of migration and the history and reality of the Russian national minority in the Czech Republic. The didactic part then defines the potential of art education in relation to the integration of children with a different native language. The didactic part also contains two drafts of teaching units, which include a methodology for the implementation of activities and a methodological commentary. The teaching unit drafts are based on the works of two contemporary visual artist, Eva Koťátková and Viktor Pivovarov, and aim to bring the two cultures in question together.
Keywords:
contemporary art; culture; identity; integration; intercultural education; multicultural education; identita; integrace; interkulturní vzdělávání; kultura; multukulturní výchova; současné umění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184364