Název:
Pilotní průzkum a dotazníkové šetření v oblasti uplatnění tělocvičného názvosloví v praxi na základních školách
Překlad názvu:
Pilot survey and questionnaire survey in the field of the application of gym terminology in practice at primary schools
Autoři:
Mejzrová, Adéla ; Kozáková, Alena (vedoucí práce) ; Kolbová, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Charakteristika: Diplomová práce se zabývá problematikou tělocvičného názvosloví. Tělocvičné názvosloví je jedním z prostředků komunikace s žáky v tělesné výchově, pomocí kterého naplňujeme pedagogické cíle. Při užívání tělocvičného názvosloví rozšiřujeme slovní zásobu žáků a snižujeme procento ztrátového času. V práci je charakterizována historie zmíněného názvosloví, jeho systematika a význam v praxi. Práce se dále zaobírá rámcovými vzdělávacími programy a školními vzdělávacími programy. Dále je v teoretické části práce charakterizovaná hlavní profesní dovednost učitele, a to komunikace. Cíl: Hlavním cílem diplomové práce je vytvořit dotazníkové šetření, které se zaobírá problematikou využívání tělocvičného názvosloví ve školní tělesné výchově. Dotazník slouží ke zhodnocení aktuálního stavu využívání tělocvičného názvosloví na vybraných základních školách. Metody: Hlavní metodou výzkumu byla metoda dotazníku. Byly použity nestandardizované dotazníky s uzavřenými i otevřenými otázkami pro učitele TV základních škol. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 101 učitelů, kteří vyučují tělesnou výchovu na základní škole. Výsledky práce byly zpracovány a vyhodnoceny pomocí Microsoft Excel a programu Statistica 12. Klíčová slova: Gymnastika, tělocvičné názvosloví, tělesná výchova, učitel, výuka, základní škola.Characteristics: This diploma thesis deals with the issue of gym terminology. The gymnastic terminology is one of the means of communication with students in physical education, through which we fulfil pedagogical goals. By using PE vocabulary we expand the vocabulary of the pupils and reduce the percentage of wasted time. The history of this terminology, its systematics and its importance in practice are characterized. The thesis also deals with the framework educational programmes and school curricula. Furthermore, the theoretical part of the thesis characterizes the main professional skill of a teacher, namely communication. Objectives and Perspectives: The main aim of the thesis is to create a questionnaire survey that addresses the issue of the use of gym terminology in school physical education. Obtained replies are used to assess the current state of the use of PE terminology in selected primary schools. Methods: The main research method was the questionnaire method. Non-standardized questionnaires with closed and open questions were used for PE teachers of primary schools. 101 teachers who teach physical education at primary school participated in the survey. The results were processed and evaluated using Microsoft Excel and Statistica 12. Keywords: Gymnastics, gymnastics terminology,...
Klíčová slova:
Gymnastika; tělesná výchova; tělocvičné názvosloví; učitel; výuka; základní škola; Gymnastics; gymnastics terminology; physical education; primary school; teacher; teaching