Název:
Integrace studentů se zdravotním postižením v rámci sekundárního vzdělávání
Překlad názvu:
The integration of disabled students into the secondary education
Autoři:
SVAČINOVÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Integrace studentů se zdravotním postižením je již několik let hodně diskutovaným problémem a názory na něj se liší ať již ze strany odborníků ,tak ze strany laické veřejnosti. Každý student by měl být integrován nejlépe ve spádové škole podle místa svého bydliště. Ne každá škola je tomuto fenoménu nakloněna. Proces integrace má svoje limity a jeho úspěšnost závisí nejen na možnostech samotného integrovaného jedince, ale i na mnoha dalších faktorech, mimo jiné i na podmínkách školy. Bakalářská práce se zabývá tématem integrace studentů se zdravotním postižením v rámci sekundárního vzdělávání a skládá se ze dvou částí. Teoretická část vymezuje základní pojmy, které s problémem integrace souvisí, legislativní opatření i historické hledisko. Dále se zabývá faktory podmiňujícími úspěšnost integrace. Cílem praktické části práce bylo zjistit, kolik středních škol v Českých Budějovicích je v současné době na integraci studentů se zdravotním postižením připraveno, tzn. jaké mají školy podmínky pro integraci -např. bezbariérový přístup, podpůrná opatření, atd. Pro účely práce byl proveden kvalitativní výzkum, který se týkal pouze gymnázií, středních odborných škol a konzervatoře. Oslovila jsem vedení 22 středních škol, z nichž 7 se výzkumu odmítlo zúčastnit. Výzkumný vzorek se tedy skládá z 15 zástupců škol (respondentů). Informace mi poskytli ředitelé škol, zástupci ředitelů či výchovní poradci. Z odpovědí respondentů vyplynulo, že v současné době jsou na tuto možnost vzdělávání studentů se zdravotním postižením připraveny pouze 3 střední školy.Over the years there has been a lot of discussion about the integration of the disabled students, and the opinions differ no matter if it is made by a professional or non-professional. At best each student should be integrated into the local school according to his or her permanent address. However, not every school is open to this phenomenon. The integration process has its limits and its success is dependent not only on possibilities of the integrated person but also on a lot of factors, inter alia on the conditions of the school as well. The Bachelor´s thesis deals with the integration of the disabled students into the secondary education and consists of two parts. The theoretical part defines the basic terms which are related to the problem of the integration, legislative measures as well as a historical view. Then it includes factors conditioning the successful integration. The objective of the practical part was to find out how many secondary schools in České Budějovice are prepared for the integration of the disabled students, it means what conditions there are in these schools, for example barrier-free access, supportive measures, and so on. The study used a qualitative research which was done only in the grammar schools, secondary vocational schools and conservatoire. I addressed the management of 22 secondary schools, out of which 7 schools refused to take part in the research. Thus, the research sample consists of 15 school representatives (respondents). I was given the information from the school headmasters, deputy head teachers or careers advisors. The answers of the respondents resulted in the fact that currently only three secondary schools are ready to integrate the disabled students.
Klíčová slova:
Faktory integrace; Inkluze; Integrace; Zdravotní postižení; Disability; Factors of the integration; Inclusion; Integration Citace: SVAČINOVÁ, Jana. Integrace studentů se zdravotním postižením v rámci sekundárního vzdělávání. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/22542