Název:
Postoje žáků českých základních škol vůči ukrajinským uprchlíkům
Překlad názvu:
Attitudes of Czech lower secondary school pupils towards Ukrainian refugees
Autoři:
Obořilová, Tereza ; Hasman, Jiří (vedoucí práce) ; Volný, Vít (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání postojů žáků českých základních škol vůči ukrajinským uprchlíkům. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké postoje mají žáci vůči této skupině a co jejich postoje vůči nim může ovlivňovat. Téma je velmi aktuální vzhledem k probíhající válce na Ukrajině. Práce by mohla být nápomocná pedagogům pracující s mládeží a organizacím, které se zabývají začleňováním válečných uprchlíků do české společnosti. Teoretická část se věnuje faktorům ovlivňující tvorbu předsudků. Tyto faktory jsou rozděleny na kontextuální (regionální a školní kontext) a individuální (kontaktní hypotéza, teorie skupinové hrozby, média, náboženství a socioekonomický status rodiny). Na základě těchto faktorů bylo stanoveno sedm hypotéz a podle nich byly sestaveny otázky do dotazníkového šetření, které sloužilo jako podklad pro praktickou část bakalářské práce. Podařilo se získat data z 18 tříd od 349 žáků ze sedmi okresů České republiky. Pomocí Pearsonova korelačního koeficientu bylo zjištěno, že postoje souvisejí nejvíce s vnímanou hrozbou vnější skupiny a s kontaktem se členy vnější skupiny. Naopak překvapivým zjištěním bylo, že téměř žádný vliv na tvorbu předsudků nemá víra respondentů a média, která využívají pro zisk informací o ukrajinské problematice. Zároveň se ukázalo, že v České...This bachelor's thesis focuses on the attitudes of Czech lower secondary school pupils towards Ukrainian refugees. The main goal of the thesis is to find out what attitudes pupils have towards this group and which factors can influence their attitudes towards them. The topic is very current due to the ongoing war in Ukraine. The thesis could be helpful to educators working with children and organizations dealing with the integration of war refugees into Czech society. The theoretical part is devoted to factors influencing the formation of prejudices. These factors are divided into contextual (regional and school context) and individual (contact hypothesis, group threat theory, media, religion, and family socioeconomic status). On the basis of these factors, seven hypotheses were established and according to them, questions were compiled for the questionnaire survey, which served as a basis for the practical part of the thesis. It was possible to obtain data from 18 classes and 349 pupils from seven districts of the Czech Republic. Using the Pearson correlation coefficient, it was found that attitudes are most related to the perceived threat of the outer group and to contact with members of the outer group. On the contrary, the beliefs of the respondents and the media they use to gain information...