Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Aktivizační metody ve výuce biologie člověka na 2. st. ZŠ jako prostředek pro posouzení mezioborových vztahů přírodopisu a tělesné výchovy
Original title:
Aktivizační metody ve výuce biologie člověka na 2. st. ZŠ jako prostředek pro posouzení mezioborových vztahů přírodopisu a tělesné výchovy
Translated title:
Activating Methods in Teaching Human Biology in Lower Secondary Education (ISCED 2) as a Mean of Interdisciplinary Relations of Biology and Physical Education
Authors:
Burian, Oskar ; Ehler, Edvard (advisor) ; Vančata, Václav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cíle: Vyhledat základní informace a pojetí mezioborové výuky a její možné zařazení do vyučovacích hodin. Popsat vybrané aktivizační metody ve výuce obecně i ve výuce biologie člověka. Analyzovat vybrané často využívané učebnice pro žáky 2. stupně ZŠ, obsahující téma svalové soustavy jako vhodného tématu k mezioborovému propojení přírodopisu a tělesné výchovy z pohledu četnosti podnětů pro realizaci pohybových aktivit a obsahující mezioborové propojení výše zmíněných předmětů. Navrhnout a realizovat výuku svalové soustavy s aktivizačními metodami a mezipředmětovými prvky a zjistit, jaký k ní mají žáci postoj. Pomocí vědomostního testu komparovat žáky, kteří absolvovali aktivizační a mezioborovou výuku s žáky, kteří podstoupili frontální teoretickou výuku stejného tématu. Metody: K výzkumnému šetření byly využity dvě metody. Postojový online dotazník, vytvořen v Google formulářích umožňující žákům vyjádřit se k proběhlé výuce uzavřenými i otevřenými otázkami za garance zachování anonymity. Druhou metodou výzkumu je vědomostní test, vytvořený pro účely práce, jež byl vytisknut a rozdán žákům s časovým odstupem od konce výuky tématu. Výsledky: Postojový dotazník většinově dokládá pozitivní postoj žáků k proběhlému typu výuky a jejich relativní nalazení pro další podobné formy výuky. Vyhodnocení a...Objectives: To find basic information and the concept of interdisciplinary teaching and its possible inclusion in lessons. Describe selected activation methods in teaching in general and in teaching human biology. To analyze selected frequently used textbooks for pupils of the 2nd grade of elementary school, containing the topic of the muscular system as a suitable topic for the interdisciplinary connection of biology and physical education in the context of the frequency of impulses for the implementation of physical activities and containing the interdisciplinary connection of the above mentioned subjects. Design and implement the teaching of the muscular system with activation methods and cross-curricular elements and find out what the students' attitude towards it is. Using a knowledge test, compare pupils who have completed activation and interdisciplinary teaching with pupils who have undergone frontal theoretical teaching of the same topic. Methods: Two methods were used for the research investigation. An online questionnaire regarding the attitude of students, created in Google forms, allowing students to comment on the lessons with closed and open questions, with a guarantee of anonymity. The second method of research is a knowledge test, created for the purpose of the thesis, which was...
Keywords:
activating methods; biology; interdisciplinary relations; physical education; aktivizační metody; biologie; mezioborové vztahy; tělesná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184507