Original title:
Umělecký přednes ve výuce na prvním stupni ZŠ
Translated title:
Recitation in education at the first grade of primary school
Authors:
Pourová, Markéta ; Hanyš Holemá, Irena (advisor) ; Sobková, Ivana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své diplomové práci se zaměřuji na dětský umělecký přednes ve výuce na prvním stupni ZŠ. Teoretická část popisuje základní náležitosti přednesu, věková specifika dětí, vztahující se němu. Zdůvodňuje, proč je užitečné přednes do výuky zařazovat v Rámcového vzdělávacího programu pro ZV. Věnuje se interpretačním a výstavbovým prostředkům recitačního tvaru a ukazuje také základní metody práce, kterými je lze ve neposlední řadě také popisuje roli pe tomto tvořivém procesu a způsob hodnocení vhodný pro přednes. Praktická část je rozdělena na tři části a věnuje se nejprve výzkumu v podobě dotazníkového šetření ohledně stavu recitace ve výuce na základních školách. Druhou částí jsou i učiteli prvního stupně mapující podrobněji jejich přístup, způsoby práce a motivaci dětí. Třetí část obsahuje dvě ukázkové lekce, jak lze na přednesu rámci výuky na ZŠ tvořivě pracovat.In my diploma thesis I focus on children's recitation in education at the first grade of primary school. The theoretical part describes the basic elements of recitation, age specifics, which related to recitation. It justifies why it is useful to include recitation in education depending on the outcomes of the Framework Educational Programme for Primary Education in Czech Republic. It focuses on the interpretative and construction means of the recitation form and shows the basic methods of work by which they can be developed in teaching. Finally, it also describes the role of the teacher in this creative process and the method of assessment suitable for recitation. The practical part is divided into three parts and is firstly devoted to research in the form of a questionnaire survey on the state of recitation in primary school teaching. The second part includes semi-structured interviews with first grade teachers mapping in more detail their approach, ways of working and motivation of the children. The final part includes two sample lessons on how recitation can be worked on in the primary school curriculum.
Keywords:
children's reciter; interpretation of the text; primary school; Recitation; 1.stupěň ZŠ; dětský recitátor; interpretace textu; recitace; umělecký přednes
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/183866