Original title:
Co dělá fyzika? Příspěvek o tom, koho se (v hodinách fyziky) vlastně ptát
Translated title:
What does the physics do? A short comment on who to ask (in the physics class)
Authors:
Maršálek, Jan Document type: Papers Conference/Event: Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky /10./, Srní (CZ), 20220428
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Autor příspěvku argumentuje ve prospěch zohledňování sociálně-vědního studia vědy ve středoškolské výuce. Poukazuje na to, že se učitelé a učitelky mohou vydat do prostoru sociologie vědy (jež je často sociologií fyziky), aniž by se tím nutně vzdalovali od vědeckého poznání, jež se zavázali žákům a žákyním předávat.The author argues in favor of taking social studies of science into account in secondary school teaching. He points out that teachers may venture into the area of sociology of science (which is often empirically grounded in physics) without necessarily moving away from the content of scientific knowledge they wish to communicate to their students.
Keywords:
physics; science studies; teaching Project no.: StrategieAV21/24 Funding provider: AV ČR Host item entry: Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky /10./. Jak se za 20 let změnila výuka fyziky?, ISBN 978-80-261-1159-7 Note: Související webová stránka: https://kof.zcu.cz/ak/trendy/10/index.php?sbor
Institution: Institute of Philosophy AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: https://hdl.handle.net/11104/0344895