Název:
Vnímání smrti u předškolních dětí
Překlad názvu:
Perception of death in preschool children
Autoři:
HNOJSKÁ, Michaela Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Má bakalářská práce se zaměřuje na problematiku vnímání smrti u dětí předškolního věku. Mapuje vyrovnávání se dětí s úmrtím otce a podporu, kterou v rodině měly. Teoretická část tématizuje ztrátu v rodině, hlouběji se věnuje vývoji porozumění smrti. Představuje specifika dětského truchlení a možnosti podpory dětí, které truchlením procházejí. Okrajově hovoří o tématu smrti v knihách pro děti. Praktická část představuje výzkumnou sondu mapující, jak se 6 dětí v předškolním věku setkalo a vyrovnávalo se smrtí svého otce. Představuje, jak matky s dětmi komunikovaly a jak moc se jejich život od této události změnil. Ukázalo se, že svou roli ve vyrovnávání hrál způsob smrti. Děti, jejichž otcové umírali na závažnou nemoc, byly svědky postupného zhoršování jejich tělesného stavu, přijaly smrt jako určité přirozené vyústění. Naopak děti, jejichž otec zemřel násilnou smrtí (sebevražda a vražda), reagovaly silněji. Vjednom případě, kde matka dceři po nějaký čas úmrtí otce tajila, je patné náročnější truchlení. Ve sledovaných rodinách se dodržuje zavedený řád dne a na tatínka děti vzpomínají pomocí hodinek či prohlížení si společných fotografií. Ke komunikaci někdy využívají dětskou literaturu - Lentilka pro dědu Edu, Špunťa a já anebo plyšáka, který je prostředníkem těchto hovorů. V některých případech si děti vytvořily určité rituály, které jim nepřítomnost otce pomáhají překonat. My bachelor´s thesis focuses on the issue of children´a perception of death in preschool age. Specifically, it explores how children cope with death of their father and the support they received within the family. The theoretical part addresses loss within the family, delving deeper into the perception of death. It also the specifics of children´s grieving and the possibilities of supporing children going through grief. Additionally it briefly discusses the topis of death in children´s books. The practical part is a research probe mapping how six children met and coped with the death of their father in preschool age. It represents how mothers and children have communicated and how much their lives have changed since this event. It turned out that the manner of death played a role in the settlement; children whose fathers were dying of a serious illness witnessed a gradual deterioration in their physical condition and accepted death as a kind of natural outcome. On the contrary, in children whose father died a violent death (suicide and murder), they reacted more strongly. In one case, where the mother kept her daughter a secret during the time of her father's death, a more difficult grieving is evident. In the monitored families, the established order of the day is observed and the children remember their father with a watch or looking at their joint photos. They sometimes use children's literature to communicate - Lentilka for Grandpa Eda, Špunťa and me or a stuffed animal who is the mediator of these conversations. In some cases, children have developed certain rituals that help them overcome the absence of their father.
Klíčová slova:
dítě; otec; předškolní věk; truchlení; Úmrtí; child; death; father; grieving; preschool age Citace: HNOJSKÁ, Michaela. Vnímání smrti u předškolních dětí. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/69885