Název:
Motivace ke studiu předškolní pedagogiky ve střední dospělosti
Překlad názvu:
Motivation to study preschool pedagogy in middle adulthood
Autoři:
NEKOLOVÁ, Hana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tématem motivací studentů kombinované formy studia předškolní pedagogiky. Cílem bakalářské práce je zmapovat motivaci studujících ve střední dospělosti, kteří si vybrali obor Učitelství pro mateřské školy. Teoretická část se zabývá tématem vzdělávání dospělých, věnuje se motivaci, soustředí se na období střední dospělosti, její charakteristické znaky, životní úkoly a dotýká se i krize středního věku. V poslední kapitole je nastíněna profese předškolního pedagoga. Praktická část prezentuje analýzu a výsledky dat získané prostřednictvím smíšeného výzkumu. V kvantitativní části výzkumu byla použita metoda dotazníku, získala informace od 147 respondentů. Kvalitativní část mapovala pomocí hloubkového rozhovoru postoje a zkušenosti dvou osob, konkrétně jedné studující ženy a jedné absolventky magisterského studia zaměřeného na preprimární pedagogiku. Ze získaných dat vyplývá, že největší motivace vedoucí k zahájení studia předškolní pedagogiky vychází z kvalifikačních požadavků vztahujících se k vykonávání profese učitele v mateřské škole. Jedním z dalších faktorů, který měl vliv na rozhodnutí vzdělávat se v tomto oboru, byla touha o naplnění osobní vize - stát se učitelem/učitelkou v MŠ. Bylo zjištěno, že velkou překážkou při studiu ve střední dospělosti je nedostatek času a energie na učení, vzhledem k rodinnému a pracovnímu vytížení. Podpora rodiny sehrává významnou roli při vzdělávání a zvládání studijních povinností. This bachelor thesis deals with the topic of motivation of students of a combined form study of preschool pedagogy. The aim of this paper is to map the motivation of students in their middle age who have chosen preschool education as their education subject. The theory part deals with education of adults and their motivation to study, further focuses on middle age adulthood, its typical signs, life tasks and middle age crisis. The last chapter outlines the profession of a preschool teacher. The practical part presents the analysis and data results from a mixed research. A method of questionnaires used for the quantitative part gained information of 147 respondents. The quantitative part with the use of profound interviews maps attitudes and experience of two respondents, a student and a graduate of masters in pre-primary pedagogy. The outcome of the gained data shows that the main motivation to study preschool pedagogy comes from qualification requests in order to work at preschool education. The desire to fulfil a personal vision to become a preschool teacher plays a great part. The survey shows that the lack of time and energy to study due to family and job requirements creates a significant obstacle to study. Family support plays an essential role in education and managing studying tasks.
Klíčová slova:
motivace; předškolní pedagogika; studium; střední dospělost; vzdělávání; education; middle adulthood; motivation; preschool pedagogy; study Citace: NEKOLOVÁ, Hana. Motivace ke studiu předškolní pedagogiky ve střední dospělosti. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/68723