Název:
Integrace vzdělávacích obsahů přírodopisu a zeměpisu pohledem učitelů z praxe
Překlad názvu:
Integration of educational contents in Biology and Geography from the point of view of in-service teachers
Autoři:
SOUKUP, Radek Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak vnímají učitelé z praxe integraci vzdělávacích obsahů přírodopisu a zeměpisu. Většina základních škol v České republice se drží tradičního vzdělávání a rozdělení učiva na samostatné učební předměty. Výuka na základních školách vychází z kurikulárních dokumentů státní a školní úrovně. Rámcově vzdělávací program stanovuje obecný rámec pro jednotlivé etapy vzdělání a školní vzdělávací program poskytuje možnost vytvářet vzdělávací předměty prostřednictvím integrace vzdělávacích obsahů více vzdělávacích oborů, ale i využití mezipředmětových vztahů při klasickém pojetí v jednotlivých předmětech. Cílem šetření bylo zjistit, jak na integraci nahlížejí sami učitelé a jak ji ve svých hodinách realizují. Práce zahrnuje analýzu současného stavu integrované výuky na vybraných školách. Analýza byla provedena na základě dotazníkového šetření mezi oslovenými učiteli z praxe. Osloveni byli učitelé vyučující zeměpis, přírodopis či oba tyto předměty současně. Celkem 10 učitelů z praxe se dobrovolně podělilo o své názory, postřehy a zkušenosti s integrovanou výukou. Dotazovaní také zmínili nejasnosti, pochybnosti a problémy, se kterými se při zavádění tohoto typu výuky do praxe setkávají či mohou setkat. Na základě dotazníkového šetření bylo zjištěno, že výuka v mezipředmětových vztazích se uplatňuje v každodenní praxi. Naopak integraci ve smyslu integrace vzdělávacích obsahů více vzdělávacích oborů v praxi učitelé téměř nepoužívají. Pro tento typ výuky chybí dle odpovědí respondentů pregraduální příprava budoucích učitelů, výukové materiály a zkušenosti. The aim of the bachelor's thesis was to find out how practical teachers perceive the integration of the educational contents of natural history and geography. Most elementary schools in the Czech Republic adhere to traditional education and divide the curriculum into separate subjects. Teaching in elementary schools is based on curriculum documents at the state and school level. The framework education program sets the general framework for the individual stages of education and the school education program. It provides the possibility to create educational subjects through the integration of educational contents of several educational fields, but also the use of cross-subject relationships in the classical concept in individual subjects. The aim of the survey was to find out how the teachers themselves view integration and how they implement it in their classes. The work includes an analysis of the current state of integrated teaching in selected schools. The analysis was carried out on the basis of a questionnaire survey among the approached teachers from practice. Teachers teaching geography, natural history, or both of these subjects at the same time were approached. A total of 10 practicing teachers voluntarily shared their opinions, observations, and experiences with integrated teaching. The interviewees also mentioned the ambiguities, doubts, and problems that they encounter or may encounter when implementing this type of teaching in practice. Based on a questionnaire survey, it was found that teaching in intersubjective relationships is applied in everyday practice. On the contrary, integration in the sense of integration of educational contents of several educational fields is hardly used by teachers in practice. For this type of teaching, according to the answers of the respondents, there is a lack of undergraduate training for future teachers, teaching materials and experience.
Klíčová slova:
integrace ve výuce; kurikulum; mezipředmětové vztahy; přírodovědné předměty; tematické plány; curriculum; integration in teaching; intersubjective relationships; science subjects; thematic plans Citace: SOUKUP, Radek. Integrace vzdělávacích obsahů přírodopisu a zeměpisu pohledem učitelů z praxe. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/66949