Original title:
Integrovaná výuka a mezipředmětové vztahy v přírodovědných předmětech pohledem učitelů z praxe
Translated title:
Integrated teaching and cross-curricular connections in science subjects from the perspective of in-service teachers
Authors:
RAJTMAJEROVÁ, Veronika Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá integrovanou výukou v přírodovědných předmětech v rámci konceptu STEM. Teoretická část se věnuje současnému pohledu na integrovanou výuku a mezipředmětové vztahy. Hlavním cílem práce je vytvoření integrované výukové jednotky, která je tematicky zaměřená na učivo související s Měsícem a propojuje vzdělávací oblast Člověk a příroda, konkrétně fyziku, přírodopis a zeměpis, a vzdělávací oblast Matematika a její aplikace, konkrétně okruh Závislosti, vztahy a práce s daty. Součástí práce je analýza kurikulárních dokumentů a vybraných učebnic přírodovědných předmětů se zaměřením na toto zvolené téma. Práce si také klade za cíl získat pohled učitelů z praxe na problematiku integrované výuky. V rámci rozhovorů s učiteli z praxe bylo zjišťováno, jaký je jejich pohled na integrovanou výuku a mezipředmětové vztahy, jejich využití v přírodovědných předmětech a na jejich přínosy a limity.This Master's thesis deals with integrated teaching in science subjects within the STEM concept. The theoretical part is devoted to the current view of integrated teaching and intersubject relationships. The main goal of the thesis is to create an integrated teaching unit, which is thematically focused on subjects related to the Moon and connects the educational area of Human and Nature, specifically Physics, Science and Geography, and the educational area of Mathematics and its applications. Part of the thesis is the analysis of curriculum documents and the analysis of selected textbooks of science subjects with a focus on this chosen topic. The thesis also aims to obtain the perspectives of practising teachers on the issue of integrated teaching. Interviews with practicing teachers were conducted to find out their views on integrated teaching and cross-curricular relationships, their use in science subjects and their benefits and limitations.
Keywords:
integrated education; interdisciplinary relationships; STEM; integrovaná výuka; koncept STEM; mezipředmětové vztahy Citation: RAJTMAJEROVÁ, Veronika. Integrovaná výuka a mezipředmětové vztahy v přírodovědných předmětech pohledem učitelů z praxe. České Budějovice, 2023. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/66662