Original title:
Aktivizační metody ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Translated title:
Active learning methods in teaching German as a foreign language
Authors:
Balounová, Anna-Marie ; Hejhalová, Věra (advisor) ; Stefan, Katrin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
ger Abstract:
[eng][cze] The presented bachelor's thesis concentrates on active learning methods in teaching German as a foreign language. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on the characteristics, classification and selection of teaching and activation methods. Active learning methods are classified into discussion, situational and staging methods, and didactic games. Furthermore, the theoretical part deals with the mainstays of active learning methods - motivation, cooperation, and critical thinking. The practical part deals with the analysis of the textbook and workbook Direkt interaktiv 1. The textbook is analysed in terms of activation methods and presents possible didactic modifications of chosen exercises. The practical part contains also additional work materials for selected chapters based on activation methods. These worksheets contain methodological commentary. Keywords: active learning methods, cooperation, teamwork, critical thinking, motivationPředkládaná bakalářská práce se zabývá aktivizačními metodami ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Práce je rozdělená na část teoretickou a na část praktickou. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku, klasifikaci a výběr výukových a aktivizačních metod. Aktivizační metody jsou klasifikovány na metody diskusní, situační, inscenační a na didaktické hry. Dále se teoretická část zabývá pilíři aktivizačních metod - motivací, kooperací a kritickým myšlením. Praktická část se zabývá analýzou učebnice Direkt interaktiv 1. Učebnice je analyzována z hlediska aktivizačních metod a uvádí možné didaktické úpravy vybraných cvičení. Praktická část obsahuje rovněž doplňující pracovní materiály ke zvoleným kapitolám zakládající se na aktivizačních metodách. Tyto pracovní listy obsahují metodický komentář. Klíčová slova: aktivizační metody, kooperace, týmová práce, kritické myšlení, motivace
Keywords:
Activating Teaching Approaches|Active learning methods|Motivation|Peer learning|Active learning|German as a Foreign Language; Aktivierende Methoden|Aktivierungsmethoden|Motivation|Kooperatives Lernen|aktives Lernen|Deutsch als Fremdsprache
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/183308