Original title:
Pojem čtenáře v literární teorii Wolfganga Isera a Stanleyho Fishe
Translated title:
The Concept of Reader in Wolfgang Iser's and Stanley Fish's Literary Theory
Authors:
Vavřičková, Hana ; Kaplický, Martin (advisor) ; Kubalík, Štěpán (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Od sedmdesátých let dvacátého století se začínají v literární estetice a teorii literatury rozvíjet koncepce zkoumající čtenářskou odezvu (reader-response theories of literature). Ačkoliv tyto teorie sdílí orientaci na čtenáře, mezi sebou se často výrazně liší, snaží se zodpovědět na jiné výzkumné otázky a zdůrazňují jiné aspekty čtenářské odpovědi. To můžeme říci i o literární teorii Stanleyho Fishe a Wolfganga Isera. Zadávaná bakalářská práce se pokusí ukázat jak styčné momenty obou teorií, tak jejich rozdíly. Vstupem do obou teorií bude představení konceptu čtenáře, se kterým obě teorie pracují. V případě Isera se jedná o čtenáře implikovaného (implied reader,) v případě Fishe o čtenáře informovaného (informed reader).Since the 1970s, concepts exploring reader-response theories of literature have been developing in literary aesthetics and literary theory. Although these theories share a reader-orientation, they often differ significantly from one another, attempt to answer different research questions, and emphasize different aspects of reader response. This can also be said of the literary theory of Stanley Fish and Wolfgang Iser. The commissioned bachelor's thesis will attempt to show both the points of contact between the two theories and their differences. The introduction to both theories will be an introduction to the concept of the reader with which both theories work. In the case of Iser it is the implied reader, in the case of Fish the informed reader.
Keywords:
Literary theory|reader-response criticism|implied reader|informed reader|Wolfgang Iser|Stanley Fish; Literární teorie|reader-response criticism|implikovaný čtenář|informovaný čtenář|Wolfgang Iser|Stanley Fish
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/183233