Název:
Využívání formativního hodnocení v tělesné výchově na základních školách v Písku
Překlad názvu:
The use of formative assessment in physical education in primary school in Písek
Autoři:
Pták, Gabriel ; Peřinová, Radka (vedoucí práce) ; Kotlík, Kamil (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Využívání formativního hodnocení v tělesné výchově na základních školách v Písku Cíle: Cílem této práce bylo zjištění aktuálního stavu využívání formativního hodnocení ve výuce tělesné výchovy na druhém stupni základních škol v Písku. Zaměřit se, zda jsou prvky formativního hodnocení ve výuce aplikovány a zda jsou používány cíleně. Zjistit, jestli a jakým způsobem je rozvíjena žákova osobnost v průběhu hodin tělesné výchovy. Metody: Pro dosažení cílů byla využita metoda nezúčastněného pozorování a nestandardizovaného dotazníku, který prošel pilotáží. Metoda pozorování sloužila k zachycení průběhu hodin tělesné výchovy s ohledem na využití prvků formativního hodnocení. Následně byl učitelům daných hodin předložen dotazník, jehož odpovědi byly porovnány s výsledky pozorování. Výsledky: Bylo zjištěno, že formativní hodnocení (hodnocení pro učení) se v hodinách tělesné výchovy vyskytuje ve velmi omezené míře v podobě dílčích prvků formativního přístupu. O formativním hodnocení jako takovém však nelze hovořit. Cíle výuky jsou omezeny na pohyb žáka při hodině bez komplexního rozvoje žákovy osobnosti. Klíčová slova: učitel, žák, vzdělávání, hodnocení pro učení, formativní přístupTitle: The use of formative assessment in physical education in primary schools in Písek Objectives: The aim of this thesis was to determine the current state of the use of formative assessment in the teaching of physical education at the second level of primary schools in Písek. To focus on whether the elements of formative assessment are applied in teaching and whether they are used purposefully. To find out whether and how the students's personality is being developed during physical education lessons. Methods: To achieve the objectives, a non-participant observation method and a non- standardized questionnaire was used and piloted. The observation method was used to capture the process of physical education classes with regard to the use of formative assessment elements. Subsequently, a questionnaire was presented to the teachers of the lessons in question and their responses were compared with the results of the observation. Results: It was found that formative assessment (assessment for learning) occurs to a very limited extent in physical education classes in the form of sub- elements of the formative approach. However, formative assessment as such is out of the question. The learning objectives are limited to the student's movement during the lesson without comprehensive development of the...
Klíčová slova:
formativní přístup; hodnocení pro učení; učitel; vzdělávání; žák; assessment for learning; education; formative approach; student; teacher