Original title:
Pokles popularity aplikace Clubhouse v České republice a její důvody (případová studie)
Translated title:
Popularity decline of the Clubhouse application in the Czech Republic and its reasons
Authors:
Wetckeová, Natálie ; Turková, Kateřina (advisor) ; Hroch, Miloš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá důvody rapidního poklesu popularity platformy Clubhouse a potřebami nově vznikajících sociálních sítí k jejich dlouhodobé konkurenceschopnosti. Cílem práce je pomocí kvalitativního výzkumu zjistit, jaké důvody a okolnosti vedly bývalé uživatele platformy Clubhouse k jejímu používání a následnému opuštění, zda a za jakých podmínek je možná obnova její popularity a co dle respondentů musí nově vznikající platforma splňovat, aby si udržela uživatelskou pozornost. Teoretická část se věnuje představení platformy Clubhouse, analýze aktuálně nejvyužívanějších sociálních platforem, historickému vývoji sociálních sítí a jejich vlivu na společnost. Sběr dat provedla autorka hloubkovými rozhovory s bývalými uživateli platformy Clubhouse, kteří ji aktivně využívali alespoň po dobu dvou měsíců. Získaná data byla analyzována pomocí tematické analýzy. Zvýsledků výzkumu vyplývá, že byl rozmach platformy Clubhouse úzce spjat s okolnostmi pandemie Covid-19 a uměle vytvořeným FOMO. Opuštění platformy uživateli bylo zapříčiněno zejména odchodem inspirativních řečníků a z dlouhodobého hlediska její nedostatečnou atraktivitou. Výzkum mimo jiné odhalil, že nově vznikající sociální síť by měla být předem připravena na svůj případný velký rozmach, díky čemuž by předešla odobnému scénáři, se kterým...This thesis examines the reasons for the rapid decline in popularity of the Clubhouse platform and the needs of emerging social networks to be competitive in the long term. The aim of the thesis is to use qualitative research to find out what reasons and circumstances led former users of the Clubhouse platform to use it and then abandon it, whether and under what conditions a renewal of its popularity is possible, and what respondents believe an emerging platform needs to fulfill in order to retain user attention. The theoretical part is devoted to the introduction of the Clubhouse platform, analysis of the most currently used social platforms, historical development of social networks and their influence on society. Data collection was conducted by the author through in-depth interviews with former users of the Clubhouse platform who had been actively using it for at least two months. The data collected was analysed using thematic analysis. The research results show that the rise of the Clubhouse platform was closely linked to the circumstances of the Covid-19 pandemic and the artificially created FOMO. The abandonment of the platform by users was mainly due to the departure of inspirational speakers and its lack of attractiveness in the long run. The research revealed, among other things, that...
Keywords:
Clubhouse; competitiveness of social networks; interviews; social network users; social networks; Clubhouse; konkurenceschopnost sociálních sítí; rozhovory; sociální sítě; uživatelé sociálních sítí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182919