Original title:
Determinanty cen použitých aut
Translated title:
Determinants of Used Car Prices
Authors:
Žiačik, Jan ; Baruník, Jozef (advisor) ; Kukačka, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] With regard to the market share, used car market is on equal footing with market with new cars. Given its relevancy, there is an incentive to better understand its inner workings. One of the questions that can be posed, relevant especially to private individuals that want to buy or sell their car, is how the prices on used car market are determined. This research question was already focus of several previous studies, nevertheless, there are several methodological issues with them, the major being that they do not deal with model uncertainty arising from large number of possible determinants of used car prices. Therefore, the goal of this thesis is to address this shortcoming by implementing a new approach, Frequentist Model Averaging. To analyze the research question, we utilize a newly collected data set of more than 470 000 used car advertisements from several different European countries from website carvago.com. In addition to well established influence of technical attributes on the valuation of car, we also find evidence that the emission standard of car or the country that the car manufacturer is originating in, have also statistically significant effect on its valuation. Further, we also find, that there are significant regional differences in effects of different attributes. JEL...Co se týče podílu na trhu, je trh s ojetými auty ve velikosti srovnatelný s trhem s novými auty. Tento fakt dává motivaci porozumět lépe jeho vnitřnímu fungování. Jedna z otázek, kterou se lze zabývat, jež je relevantní zvláště pro soukromé osoby, které chtějí koupit nebo prodat ojeté vozidlo, je, jak jsou ceny na trhu s ojetými vozidly determinovány. Přestože tato otázka už byla cílem výzkumu několika předchozích studií, většina z nich trpí několika metodologickými problémy. Hlavním je nejistota, vycházející z analýzy jenom úzkého počtu modelových specifikací. Cílem této práce vyřešit tento nedostatek, aplikací nové metody, Frekvenčního modelového průměrování. S cílem, pokusit se analyzovat námi podanou výzkumnou otázku, analyzujeme nově vytvořený data set s více než 470 000 inzeráty použitých vozidel z různých evropských zemí, pocházející z webové stránky www.carvago.com. Kromě dobře známého vlivu technických atributů na valuaci ojetého vozu, naše výsledky ukazují, že emisní standard, které vozidlo splňuje nebo země původu jeho výrobce, mají také signifikantní vliv. Dále naše analýza také ukazuje, že jednotlivé determinanty cen se ve velikosti svého efektu různí napříč různými zeměmi. Klasifikace JEL D12, D46, L62 Klíčová slova trh s použitými auty; cena použitého auta; Frekvenční modelové...
Keywords:
Europe; Frequentist Model Averaging; hedonic regression; used car market; used car price; cena použitého auta; Evropa; Frekvenční modelové průměrování; hedonická regrese; trh s použitými auty
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182505