Original title:
Naučné stezky v CHKO Jizerské hory a interpretace prostředí, ve kterém se nacházejí
Translated title:
The educational trails in the Jizera Mountains Protected Landscape Area and the interpretation of the environment in which they are located
Authors:
Svárovská, Eliška ; Rynda, Ivan (advisor) ; Bittnerová, Dana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Moje diplomová práce se pohybuje v oboru sociální a kulturní ekologie, která zkoumá vzájemný vztah přírody a společnosti. Zabývám se právě zprostředkováním tohoto vztahu formou výzkumu vybraných naučných stezek, které najdeme v CHKO Jizerské hory. V teoretické části popisuji ochranu přírody a krajiny, poté se zaměřuji na Jizerské hory, v nichž výzkum probíhal. Zmiňuji třífázový model učení, který se ke stezkám váže, jelikož nás mají vzdělávat, a neopomenu interpretaci. Nakonec popisuji fenomén naučných stezek obecně. V empirické části zmiňuji podkapitolu o mobilní technologii QR kód a představuji aplikaci Stezkou nestezkou pro návštěvníky naučných stezek. V dalších podkapitolách se už zaměřuji na hodnocení naučných stezek metodikou, jež jsem vymyslela. Hodnotím jak verbální prvky, tak nonverbální prvky, a zaměřuji se zejména na komplexní hodnocení, do kterého zahrnuji přehlednost interpretačních panelů a tématické zasazení do prostředí, kde se věnuji tomu, jak naučné stezky uchopují pojmy přírody a její ochrany jako takové. Naučné stezky poté vztáhnu na model učení a do hodnocení zahrnuji také pět zásad k dodržení správné interpretace stanovené Metodikou o zásadách a metodách interpretace. Na závěr zmíním též můj subjektivní názor na jednotlivé stezky. Při tvorbě mé práce jsem čerpala z expertních...My thesis is in the field of social and cultural ecology, which examines the relationship between nature and society. I focus on mediating this relationship through research on selected nature trails found in the Jizera Mountains Protected Landscape Area. In the theoretical part, I describe the protection of nature and landscape, then I focus on the Jizera Mountains where the research took place. I mention the three-phase learning model related to the trails, as they are meant to educate us, and I also discuss interpretation. Finally, I describe the phenomenon of nature trails in general. In the empirical part, I mention a subchapter on mobile QR code technology and present the application Stepping Off the Trail for visitors of the nature trails. In the following subchapters, I focus on evaluating the nature trails using a methodology I have devised. I evaluate both verbal and non-verbal elements, focusing particularly on a comprehensive evaluation that includes an overview of interpretive panels and the thematic integration into the environment. I also examine how the nature trails present the concepts of nature and its protection as a whole, related to the learning model, and I include the five principles of proper interpretation set forth in the Methodology of Principles and Methods of...
Keywords:
education; educational trail; interpretation; Jizera Mountains; nature conservation; interpretace; Jizerské hory; naučné stezky; ochrana přírody; vzdělávání; životní prostředí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182336