Název:
Vliv reálného stavu kolejnice na tření mezi kolem a kolejnicí
Překlad názvu:
The effect of real condition of a rail on friction between the wheel and rail
Autoři:
Škubna, Michal ; Hajžman, Michal (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Cílem této diplomové práce je stanovení vlivu podmínek vzniku třecí vrstvy na povrchu kolejnice na součinitel adheze. V současné době jsou laboratorní studie adheze prováděny na zjednodušených modelech kontaktu pomocí tribometrů v konfiguraci dvoudiskového zařízení nebo v konfiguraci kulička-disk, což neodpovídá reálnému chování rozhraní kola a kolejnice. Experimenty popsané v této práci byly realizovány v laboratorním prostředí na vzorku reálné kolejnice s využitím tribometru umožňujícího dosahovat proměnlivého skluzu. Tím bylo možné měřit celé trakční křivky pro konkrétní stav povrchu kolejnice. Byla provedena řada experimentů pro stanovení vlivu klimatických podmínek – zejména relativní vlhkosti a působení vody na vývoj a složení třecích vrstev přirozeně vznikajících na kolejnici. K tomu bylo použito několik postupů, pomocí nichž bylo jednotlivých třecích vrstev dosaženo. Mimo vlivu klimatických podmínek byl implementován také vliv simulovaných průjezdů kolejového vozidla s použitím kontaktního simulátoru. Výstupem práce je návrh článku popisujícího metody přípravy třecích vrstev a dosažené výsledky.
The aim of this master’s thesis is to determine the influence of the friction layer formation conditions on the rail surface on the coefficient of adhesion. Currently, laboratory studies of adhesion are carried out on simplified contact models using tribometers in a two-disc device configuration or in a ball-to-disc configuration, which does not correspond to the real behavior of the wheel-rail interface. The experiments described in this work were carried out in a laboratory environment on a sample of a real rail using a tribometer to achieve variable slip. This made it possible to measure the entire traction curves for the specific rail surface condition. Several experiments were carried out to determine the influence of climatic conditions – especially relative humidity and the effect of water on the development and composition of friction layers naturally formed on the rail. To do this, several procedures were used to achieve the individual friction layers. In addition to the influence of climatic conditions, the influence of simulated passages of rolling stock using a contact simulator was also implemented. The output of the thesis is a draft article describing the methods of preparation of friction layers and the results achieved.
Klíčová slova:
Adheze; klimatické podmínky; rozhraní kolo-kolejnice; tření; Adhesion; environmental conditions; friction; wheel-rail interface
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/213463