Original title:
Návrh kompozitního pohlcovače nárazu dle pravidel soutěže Formula Student
Translated title:
Design of a composite shock absorber according to the rules of the Formula Student competition
Authors:
Janečka, Jiří ; Vaněk, František (referee) ; Šplíchal, Jan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá jednou z možností vylepšení stávajícího řešení absorbéru nárazu pro monopost Dragon e3 týmu TU Brno Racing. První část práce obsahuje rešerši věnující se využití kompozitů při absorpci energie, mechanismům a poruchám probíhajícím při samotné absorpci. Dále jsou zmíněny a popsány nejpoužívanější koncepty pohlcovačů nárazu. Ve druhé části je proveden návrh a realizace technického řešení kompozitního absorbéru nárazu dle pravidel soutěže Formula Student. Toto řešení bylo poté otestováno na padostroji a změřena potřebná data. Na závěr byly vyhodnoceny výsledky pádových zkoušek, ty byly poté porovnány s daty simulovanými a byly provedeny korekce výpočtového modelu. Proběhlo i srovnání s předchozí generací absorbéru a byly popsány hlavní rozdíly. Pozornost byla věnována i poruchám vznikajícím při pádové zkoušce. Technické řešení bylo zhodnoceno a byly navrženy úpravy pro budoucí generace deformačních členů.
The thesis deals with one of the possibilities of improving the existing impact absorber solution for the Dragon e3 monopost of the TU Brno Racing team. The first part of the thesis contains a research on the use of composites in energy absorption, mechanisms and failures occurring during the absorption itself. Then the most used concepts of impact absorbers are mentioned and described. In the second part, the design and implementation of the technical solution of a composite impact attenuator according to the rules of the Formula Student competition is carried out. This solution was then tested with drop test and the necessary data were measured. Finally, the crash test results were evaluated, these were then compared with the simulated data and corrections were made to the computational model. Comparisons with the previous absorber generation were also made and the main differences were described. Attention was also paid to the failures occurring during the crash test. The technical solution was evaluated and modifications for future generations of impact attenuators were proposed.
Keywords:
composite; drop tests; Formula Student; Impact attenuator; specific energy absorption; Absorbér nárazu; Formula Student; kompozit; pádové zkoušky; specifická absorpce energie
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/213079