Original title:
McRuerovy modely pro aproximaci chování lidského operátora při řízení soustavy s dvojitým integrátorem
Translated title:
Approximation of Human Behaviour in Case of Double Integrator System Control Using McRuer Models
Authors:
Vácha, Jan ; Mihálik, Ondrej (referee) ; Jirgl, Miroslav (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
V této bakalářské práci jsou popsány základy modelování systémů člověk-stroj pomocí McRuerovy teorie pro systémy s jedním vstupem. Hlavním cílem práce je ověřit platnost McRuerovi teorie na širším spektru měřených subjektů pro dva různé řízené systémy. V práci je popsána tvorba schématu pro měření odezev lidského operátora ve formě regulátoru soustavy a také je zde pospána funkce a princip fungování skriptů sloužících ke zjednodušení vyhodnocení naměřených dat. Následně jsou data zpracována a je provedeno vyhodnocení McRuerovy teorie.
In this bachelor's thesis, the basics of modeling human-machine systems using McRuer's theory for single-input systems are described. The main goal of the work is to verify the validity of McRuer's theory on a wider range of measured subjects for two different controlled systems. The thesis describes the creation of a scheme for measuring the responses of a human operator in the form of a system controller, and also describes the function and principle of scripts used to simplify the evaluation of measured data. Subsequently, the data are processed and an evaluation of McRuer's theory is carried out.
Keywords:
controlled system; crossover frequency; Crossover law; human operator transfer function; human pilot; human-machine system; McRuer’s models; frekvence řezu; lidský operátor; McRuerovy modely; přenos lidského operátora; systém člověk-stroj; teorie frekvence řezu; řízený systém
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/212641