Original title:
Tělo a čas
Translated title:
Body and Time
Authors:
Olšáková, Marie ; Kupčíková,, Alena (referee) ; Klodová, Lenka (advisor) Document type: Bachelor's theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
V této práci vytvářím konceptuální sochařské dílo. Snažím se zachytit následující motivy: osobní způsob vnímání času každým člověkem a tlak společnosti na ženu. Mojí osobní motivací pro tvorbu bylo rozhořčení nad tím, jak společnost vyvíjí tlak na ženy v jejich reprodukčním věku. Hlavní částí sochy jsou hodiny, které jsou vloženy do sádrového odlitku v ženském klíně. Zároveň je v ženském klíně vyobrazena fajfka modrou barvou IKB. Socha je minimalistickým zobrazením ženy, která cítí tlak společnosti. Dvakrát za den nastane moment, kdy ručičky hodin překryjí fajfku, zmizí tím tlak, který na nás společnost vyvíjí. Těmito momenty je zobrazeno poselství, že žádný správný čas neexistuje. Zároveň jsem do pozadí vytvořila triptychové reliéfní desky, které znovu opakují materiál sádru a použití těl, které se do ní obtiskávala. Konkrétně je to zachycení tří generací žen z mojí rodiny, jsou to tři rozdílné přístupy a tři různá zachycení času.
This work is about creating a conceptual sculptural work. The goal was to capture the following motives: individual ways of perceiving time and social pressure on women. My personal motivation for creating was the outrage of the societal pressure which is put on women in their reproductive age. The main part of the sculpture is a clock, which is inserted into a plaster cast in the woman's lap. At the same time, a blue IKB pipe is depicted in the woman's lap. The sculpture is a minimalistic depiction of a woman feeling of the societal pressure. Twice a day there is a moment when the hands of the clock cover the pipe, and the pressure that society exerts on us, women, disappears. These moments convey the message that there is no right time. At the same time, I created triptych relief plates in the background, which repeat the plaster material and the use of the bodies that were imprinted into it. Specifically, it captures three generations of women from my family, three different approaches and three different captures of time.
Keywords:
clock; equality; figure; plaster; statue; time; womanhood; figura; hodiny; rovnost; socha; sádra; čas; ženství
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/212515