Original title:
Návrh bezpečnostního krytu turbínové strany turbodmychadla
Translated title:
Design of Turbine Safety Cover for Turbocharger
Authors:
Mach, Petr ; Kudláček, Petr (referee) ; Novotný, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá problematikou spjatou s ochrannými kryty turbodmychadel, následovanou konstrukčním návrhem bezpečnostního krytu turbínové skříně, jenž slouží jako ochranná bariéra při možné destrukci rotoru. Samotný návrh spočívá ve vytvoření krytu dle aktuálních poznatků z praxe a požadavků na vysokou bezpečnost při provozu turbodmychadla. V této práci jsou vytvořeny celkem 2 nové konstrukční varianty, z nichž první cílí na nižší pořizovací cenu a je vhodná do aplikací, kde není potřebné dodržovat nejvyšší stupeň ochrany. Druhá varianta pak cílí na dodržení nejpřísnějších podmínek a využívá zesílené stěny, což z ní činí variantu dražší. U obou konstrukčních návrhů je pro dlouhodobý bezproblémový provoz provedena analýza vibrací s následnou konstrukční úpravou. V poslední části je zhotoveno prověření ochranných krytů z hlediska vysokocyklické únavy materiálu. Výstupem této práce jsou tedy dva nové konstrukční návrhy bezpečnostních krytů, které vyhovují z hlediska vibrací způsobených spalovacím motorem.
This diploma thesis deals with the issue related to the burst covers of turbochargers, followed by the design of the safety cover for turbine housing, which works as a protective barrier in case of possible destruction of the turbocharger rotor. The design is created according to current knowledge from the containment testing and requirements for the highest level of safety during turbocharger operation. In this diploma thesis, there are made 2 new variants of burst cover. The first aims at a lower purchase price and it is suitable for applications where it is not necessary to have the highest protection level. The second variant aims to face the strictest conditions and uses reinforced walls, which makes it a more expensive product. For both designs of the burst cover, there is made an analysis of vibrations due to long-term trouble-free operation, which is followed by further modification of the design. In the last part, burst covers are checked for high-cycle material fatigue. The output of this diploma thesis are therefore two new designs of the safety covers that are suitable in terms of vibrations caused by the internal combustion engine.
Keywords:
burst cover; containment test; FEM; modal analysis; natural frequency; Safety cover; turbine housing; turbocharger; Bezpečnostní kryt; MKP; modální analýza; ochranný kryt; turbodmychadlo; turbínová skříň; vlastní frekvence; zadržovací test
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/212287