Název:
Návrh hybridního/elektrického pohonu letounu
Překlad názvu:
Design of hybrid/electric aircraft propulsion system
Autoři:
Dardová, Eva ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Opluštil, Vladimír (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Diplomová práce zpracovává problematiku elektrického a hybridního pohonu letadel. V první části práce je nastíněn náhled na problematiku z hlediska technologického, enviromentálního a legislativního. Navazuje část věnující se komponentům elektrického/hybridního pohonu a přehled výrobců daných komponent. Rešeršní část je zakončena průzkumem trhu v oblasti elektrických/hybridních letounů kategorie experimentální, CS-22, CS-LSA a CS-23. Následuje samotný návrh dvou variant hybridního a jedné varianty elektrického pohonu pro letoun kategorie CS-LSA a zhodnocení provozních vlastností. Závěr je věnován nastínění návrhu motorového lože pro elektrickou variantu.
The diploma thesis deals with the issue of electric and hybrid aircraft propulsion. The first part of the thesis provides a view of the issue from the technological, ecological and legislative point of view. This is followed by a section on research into electric/hybrid drive components and an overview of the component manufacturers. The research section concludes with a market survey of electric/hybrid aircraft in the experimental aircraft, CS-22, CS-LSA and CS-23 categories. This is followed by the actual design of two hybrid and one electric propulsion variants for the CS-LSA category aircraft and evaluation of operational characteristics. Finally, the engine mounting design for the electric variant is outlined.
Klíčová slova:
akumulátor; elektrický pohon; elektromotor; hybridní pohon; Letadlo; Aircraft; battery; electric motor; electric propulsion; hybrid propulsion
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/212180