Název:
Přehled konstrukčních řešení ostruhového podvozku a jejich aplikace v praxi
Překlad názvu:
Overview tail gear design solutions and their application in practice
Autoři:
Zlámal, Zbyněk ; Dubnický, Lukáš (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato práce se zabývá charakteristikou ostruhových podvozků letadel. Společně s jejich geo-metrickým uspořádáním jsou zde rozebrány prvky stability okolo jednotlivých os při pohybu po dráze. Pro destabilizující prvky působící na letoun je proveden rozbor příčin jejich vzniku a soubor faktorů, kterými jsou ovlivňovány. Stejně je naloženo i s prvky, které naopak stabi-litu podporují. Následuje rozbor vývoje ostruhového přistávacího zařízení od počátku letec-tví do současnosti. Také je poukázáno i na experimentální konstrukce podvozků, jež měly stabilitu podvozků zvýšit. Na závěr jsou získané poznatky aplikovány na podvozek zvolené-ho letounu s následným zhodnocením a navržením úprav, které by jeho stabilitu kladně ovlivnily.
This thesis deals with the characteristics of aircraft spur landing gears. Together with their geometrical arrangement, the elements of stability around individual axes during movement along the runway are discussed. For the destabilising elements acting on the aircraft, the causes of their occurrence and the factors by which they are influenced are analysed. The same analysis was performed on the elements which, on the other hand, promote stability. This is followed by an analysis of the evolution of the spur landing gear from the beginning of aviation to the present. It is also pointed out that experimental designs of landing gears were designed to increase the stability of the landing gear. Finally, the gained knowledge is applied to the landing gear of the selected aircraft with subsequent evaluation and suggesti-on of modifications that would positively affect its stability.
Klíčová slova:
geometrie podvozku; konvenční podvozek; Ostruhový podvozek; Piper J-3 Cub; shimmy kmitání; stabilita podvozku; typy ostruhového podvozku; vývoj podvozků; conventional landing gear; development of landing gear; Piper J-3 Cub; shimmy; stability of landing gear; tail-dragger landing gear geometry; Taildragger landing gear; types of taildragger landing gear
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/211752