Original title:
Koroze leteckých konstrukcí
Translated title:
Corrosion of Aircraft Structures
Authors:
Poláček, Juraj ; Juračka, Jaroslav (referee) ; Katrňák, Tomáš (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Předložená bakalářská práce se zabývá korozním napadením leteckých konstrukcí a jejich vlivů na mechanické vlastnosti jednotlivých částí leteckých konstrukcí. Rešeršní část práce popisuje principy vzniku korozních napadení a vliv agresivních prostředí na jejich vznik a rozvoj. Vliv agresivních prostředí je demonstrován prostřednictvím korozních zkoušek. Práce mapuje nejpou- žívanější materiály v leteckém průmyslu. Současně přiřazuje jednotlivé materiály na typická místa letecké konstrukce. Prostřednictvím informací a pomoci podniku LOM Praha definuje a zobrazuje nejčastější místa výskytu koroze. V práci byl také proveden popis možných nebezpečí plynoucích z koroze na příslušném místě letecké konstrukce. Výstupem práce jsou možnosti ochrany proti korozi. Jedná se zejména o proces anodizace, povrchových úprav, údržby a správném konstrukč- ním řešení materiálu při vývoji leteckých konstrukcí. V důsledku rozsáhlého použití procesu anodizace a povrchových úprav, byla provedena analýza vlivu těchto procesů na mechanické vlast- nosti hliníkové slitiny 6061.
Presented bachelor's thesis deals with the corrosion attack of aircraft structures and their influence on the mechanical properties of individual parts of aircraft structures. The research part of the thesis describes the principles of corrosion attack formation and the influence of aggressive envi- ronments on their formation and development. The influence of aggressive environments is demonstrated through corrosion tests. The thesis maps the most commonly used materials in the aerospace industry. At the same time, it assigns specific materials to typical locations of aircraft structures. Through information and assistance with LOM Prague company, the thesis identifies and displays the most common corrosion-prone areas. Additionally, possible hazards arising from corrosion in specific locations of aircraft structures are described. The output of the thesis presents options for corrosion protection. This is especially the process of anodization, surface treatments, maintenance and appropriate material design in the development of aircraft structures. Due to the extensive use of the anodization process and surface treatments, an analysis was conducted to assess their impact on the mechanical properties of aluminium alloy 6061.
Keywords:
aggressive environment; aircraft structures; aircrafts materials; anodization; cleaning; corrosion; metal fatigue; agresivní prostředí; anodizace; koroze; letecké konstrukce; letecké materiály; únava materiálu; čistění
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/211627