Original title:
Motivace diváků ke sledování cooking game shows na českých televizích
Translated title:
Audience motivations to watch cooking game shows on Czech television channels
Authors:
Němečková, Amálie ; Reifová, Irena (advisor) ; Vodičková, Karolína (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá diváckou motivací ke sledování cooking game shows na českých televizích na příkladu soutěže Peče celá země. Adaptace původně britského formátu The Great British Bake Off se stala velmi úspěšným pořadem České televize, který dosáhl vysoké sledovanosti. Cílem práce je zjistit motivace a výsledné reflexe diváků tohoto pořadu. Teoretická část se zaměřuje na vztah společnosti k jídlu. Věnuje se proměnám ve vnímání jídla jako základní biologické potřeby, konzumní společnosti a vlivu nových médií na přístupy ke stravování. Dále práce popisuje vznik reality TV, její postupný vývoj a možnosti učení se z reality show. Zabývá se především formátem cooking show, jeho počátky na českých televizích a popisuje, jaký vliv může mít jeho sledování na diváky. Následně se teoretická část soustředí na české adaptace cooking game shows, především na pořad Peče celá země. Zaměřuje se na průběh soutěže, úspěšnost formátu, projevy celebritizace a také na přítomnost product placement. Předmětem praktické části práce je kvalitativní analýza mediálního publika, jejímž cílem je zjištění diváckých motivací ke sledování pořadu Peče celá země a jejich výsledných reflexí. Výzkum využívá metody hloubkových polostrukturovaných rozhovorů. Nasbíraná data jsou zpracována pomocí kódování pro tematickou...This bachelor thesis deals with the audience motivation to watch cooking game shows on Czech television channels using the example of the competition"Peče celá země". The adaptation of the original British format, The Great British Bake Off, has become a very successful show on Czech television, achieving high ratings. The aim of this thesis is to find out what were the motivations of the viewers to watch this programme and what are their resulting reflections. The theoretical part looks at the relationship of society towards food. It focuses on the changes in the perception of food as a basic biological need, the consumer society and the influence of new media on eating habits. The thesis also describes the origins of reality TV, its evolution over time and the possibilities of learning from reality shows. In particular, it deals with the cooking show format, its beginnings on Czech television channels and describes the impact that watching it can have on viewers. Then the theoretical part focuses on Czech adaptations of cooking game shows, especially "Peče celá země". It focuses on the course of the competition, the success of the format, the presence of celebritisation and the product placement. The subject of the practical part of the thesis is a qualitative analysis of the media audience, the...
Keywords:
active audience; cooking show; Food Studies; popularculture; reality TV; The Great British Bake Off; uses and gratifications theory; aktivní publikum; cooking show; Food Studies; Peče celá země; populární kultura,teorie užití a uspokojení; reality TV
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182169