Original title:
Možnosti využití volnočasové a zážitkové pedagogiky ve vztahu k výuce biologie a přírodopisu
Translated title:
Possibilities of using leisure and experiential pedagogy in relation to the teaching of biology
Authors:
Rybka, Jakub ; Rajsiglová, Ina (advisor) ; Kuba, Radim (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá zážitkovou a volnočasovou pedagogikou a možnostmi využití prvků těchto oblastí ve výuce na školách, a to převážně v biologii a přírodopisu. V úvodní části je potřebné vyjasnění pojmů a nepřesných definic, které je následováno krátkou kapitolou z historie zážitkové a volnočasové pedagogiky z převážné českého prostředí. Hlavní myšlenkou práce je poukázat na to, že prvky obou pedagogik se ve školách již poměrně hojně používají v rámci některých moderních vyučovacích metod. Vybrané metody jsou blíže popsány od jejich možných výhod a nevýhod až po jejich využití na českých školách. V závěru jsou poté porovnány právě se zážitkovou a volnočasovou pedagogikou pro potvrzení hlavní hypotézy bakalářské práce.This bachelor thesis deals with experiential education and leisure education and possibilities of using their aspects in schools teaching, especially in Biology and Natural history. There is a need for clarification of definitions in the introduction, which will be followed by a brief chapter on history of experiential learning and leisure education in Czech environment. The main goal of this thesis is to point out that aspects of both branches of education have already been used in some modern education methods. Selected methods are closely described, for example their possible benefits and disadvantages or their extent in education at Czech schools. In conclusion, those methods are then compared with experiential learning and leisure education for confirmation of the main hypothesis of this thesis.
Keywords:
experience learning; inquiry-based teaching; leisure education; outdoor education; problem-based teaching; project-based teaching; badatelsky orientovaná výuka; problémová výuka; projektová výuka; terénní výuka; volnočasová pedagogika; zážitková pedagogika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/181759