Original title:
Toxicita komunity hráčů hry League of Legends
Translated title:
League of Legends Player Community Toxicity
Authors:
Wija, Jakub ; Fousek Krobová, Tereza (advisor) ; Houška, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce popisuje toxické chování herní komunit hry League of Legends. Nabízí definice toxického chování, jakožto komunikačně-behaviorálního jevu, který vyplývá z fenoménu rušivého chování. Dále popisuje druhy toxického jednání, jako je podvádění, sabotáž, negativní průměrnost, držení rukojmích nebo komunikativní agrese, která byla také bližším předmětem této práce. Blíže se tato práce zaměřuje na hostilitu vůči hráčkám a queer hráčům a popisuje fenomény, jako je toxická geek maskulinita či hnutí incelu. Hlavním cílem je obeznámit čtenáře se zkoumanou problematikou a zaměřit se na pohled obětí tohoto jednání. Ten je v práci zkoumán pomocí kvalitativního výzkumu ve formě polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný vzorek se skládal z šesti respondentů. Tři respondenti, kteří se identifikují, jako queer hráči a tři respondentky. Rozhovory se týkali toho, jak vnímají toxické chování komunity League of Legends a jak vnímají samotný herní titul. Mimo jiné se týkali i zkušenosti respondentů a respondentek s nenávistnými projevy nebo strategií, které využívají k vypořádávání se s tímto druhem jednání.This thesis describes the toxic behaviour of League of Legends gaming community. It offers definitions of toxic behaviour as a communication-behavioural phenomenon that results from disruptive behaviour. It also describes types of toxic behaviour such as cheating, sabotage, mediocritizing, hostages-holding, and communicative aggression, on which I focused in this thesis. This thesis takes a closer look at hostility towards female and queer gamers and describes phenomena such as toxic geek masculinity or the incel movement. The main aim is to familiarize the reader with the issue and represent the perspective of the victims of this type of behaviour. The perspective is explored in the thesis through qualitative research in the form of semi-structured interviews. The research sample consisted of six respondents. Three respondents who identify as queer players and three respondents who identify as female. The interviews focused on how they perceive the toxic behaviour of the League of Legends community and how they perceive the game title itself. Amongst other, the analytical part includes the male and female respondents' experiences with hate speech or the strategies they use to cope with this type of toxic behaviour.
Keywords:
hate speech; homophobia; League of Legends; misogyny; MOBA games; sexism; toxic behaviour; videogames; homofobie; hra; League of Legends; misogynie; MOBA hry; nenávistné projevy; sexismus; toxické chování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182150