Original title:
Konstrukce člověka a společnosti v rámci učebnic pro základní školy
Translated title:
The construction of man and society in textbooks for primary schools
Authors:
Kroneislová, Adéla ; Lütke Notarp, Ulrike (advisor) ; Soukup, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem zkoumání této bakalářské práce Konstrukce člověka a společnosti v rámci učebnic pro základní školy je analýza a rekonstrukce obrazu české národní identity, které je přítomna v českých učebnicích pro základní školy. Práce je rozdělena na tři hlavní části: teorie, metodologie a závěrečný výzkum. Teoretická část obsahuje vědecký rámec diskurzivní analýzy, učebnicového textu jako zdroje přenosu kolektivní identity, koncepty kultury a chápání národa, které jsou významné pro rekonstrukci národní identity, jež je předávána žákům během studia. K docílení výzkumu je využívána metoda lingvistické diskurzivní analýzy, která umožňuje identifikaci základních elementů diskurzu. Ve výzkumné části jsou detailně rozepsané typologie výzkumu a nálezy, které byly učiněny. Za pomoci získaných dat z provedené analýzy učebnic je následně vytvořen obraz české národní identity a jsou vytyčeny hlavní hodnoty na kterých je česká národní identita založena. V závěru práce jsou zmíněny další možné postupy pro rozšíření výzkumu a celkové shrnutí procesu práce.The aim of this bachelor thesis The Construction of Man and Society in Textbooks for Primary Schools is to analyze and reconstruct the image of Czech national identity that is present in Czech textbooks for primary schools. The thesis is divided into three main parts: theory, methodology, and final research. The theoretical part includes the scientific framework of discursive analysis, the textbook text as a source of collective identity transmission, and the concepts of culture and understanding of the nation that are relevant for the reconstruction of the national identity which is transmitted to pupils during their studies. The method of linguistic discursive analysis is used to achieve the research goals. The chosen method enables the identification of the basic elements of the discourse. The research section details the research typologies and the findings that were made. Using the data obtained from the analysis of the textbooks, an image of Czech national identity is subsequently described and the main values on which Czech national identity is based are outlined. In the conclusion of the thesis, further possible approaches for extending the research are mentioned and the overall process of the thesis is summarized.
Keywords:
collective identity; culture; Czech national identity; discourse; discursive text analysis; nation; textbooks for primary schools; diskurz; kolektivní identita; kultura; Lingvistická diskurzivní analýza; národ; učebnice pro základní školy; česká národní identita
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182281