Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Využití prvků zdravotní tělesné výchovy pro zmírnění dopadu distanční výuky na držení těla u žákyň staršího školního věku
Original title:
Využití prvků zdravotní tělesné výchovy pro zmírnění dopadu distanční výuky na držení těla u žákyň staršího školního věku
Translated title:
Using elements of health physical education to reduce the impact of distance learning on the posture of older school-age girls
Authors:
Rozkovcová, Eunika ; Nováková, Pavlína (advisor) ; Křivánková, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Využití prvků zdravotní tělesné výchovy pro zmírnění dopadu distanční výuky na držení těla u žákyň staršího školního věku Cíl práce: Cílem práce bylo zjistit úroveň držení těla u žákyň staršího školního věku po půl roce distanční výuky, bez sociálního kontaktu, zájmových kroužků, hodin tělesné výchovy a ověřit účinnost intervenčního programu na držení těla. Dalším cílem bylo zjistit, jak návrat do běžné prezenční výuky ovlivní denní režim, životosprávu, pohybovou aktivitu a psychickou pohodu žákyň. Metody práce: Jedná se o empirický výzkum, quaziexperiment. Byl využit vstupní test - intervence (10 měsíců) - výstupní test pro zjištění změn v držení těla. Pro získání dat o změnách držení těla byla použita testová baterie složená ze 6 testů - Mathiasův test, Trendelenburg- Duchennova zkouška, Rombergův stoj, Forestierova fleche, test na zkrácené flexory kolenního kloubu dle Jandy a svalový test m. gluteus maximus. Výzkumu se zúčastnilo 28 dívek, rozdělených na experimentální (14) a kontrolní skupinu (14). Intervenční program byl složen ze cviků, které napomáhají k lepšímu držení těla. U experimentální skupiny byl zařazen intervenční program do každé hodiny školní tělesné výchovy, (2x týdně 45 min týdně) a cvičení i na doma. U kontrolní skupiny nebyl zařazen intervenční program. Další...Title: Using elements of health and physical education to mitigate the effect distance learning has on posture in adolescent female students. Objectives: To examine the effectiveness of a health and physical education intervention program on the posture of adolescent female students after six months of distance learning with no social contact, extracurricular activities or physical education class. To examine how the effects of returning to regular in-person learning influences daily routines, lifestyle habits, physical activity and psychological well-being of adolescent female students. Methods: The research used empirical research and quasi-experimental design utilising a pre-test intervention (10 months) and post-test methodology to determine changes in posture. The 6 tests used to obtain data on postural changes were the Mathias test, Trendelenburg-Duchenne test, Romberg stand, Forestier flexor test, Janda shortened knee flexor test and gluteus maximus muscle test. 28 subjects participated in the study, divided into an experimental group (14) and a control group (14). The intervention program consisted of exercises aimed at improving posture. The experimental group received the intervention program and was included in every physical education class during school (twice a week, 45 minutes per...
Keywords:
distance education; elementary school; older school age children; posture; psyche; distanční vyučování; držení těla; děti staršího školního věku; psychika; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182165