Original title:
Využití aplikace Mapovedovednosti.cz ve výuce zeměpisu
Translated title:
The use of Mapwork.education app in geography lessons
Authors:
Králíčková, Anna-Marie ; Hanus, Martin (advisor) ; Měkota, Tomáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V rámci geografického vzdělávání je potřeba rozvíjet mapové dovednosti. Zároveň je vhodné do výuky zařazovat také moderní technologie. V návaznosti na to vznikla online aplikace Mapovedovednosti.cz. Stejně jako u jiných didaktických prostředků je i v případě této vzdělávací aplikace vhodné zjišťovat, jak uživatelé tento prostředek využívají. S tímto záměrem byla zpracována tato bakalářská práce. Hlavním cílem výzkumu bylo zjištění způsobu využití aplikace Mapovedovednosti.cz ve školní praxi tzn. při plánování, realizaci a hodnocení výuky. K zisku dat bylo využito dotazníkové šetření. Respondenty dotazníku byli registrovaní uživatelé aplikace s učitelským účtem, na který byla navázána alespoň jedna třída s aktivními žáky. Tedy s žáky, kteří v aplikaci již vyplnili alespoň jednu úlohu. Takto bylo vybráno a osloveno celkem 90 respondentů, z nichž 23 dotazník vyplnilo. Z odpovědí učitelů vyplynulo, že aplikace je zpravidla využívána přímo v hodinách zeměpisu k samostatné práci. Četnost využívání je však omezena technickou vybaveností škol. Při rozvoji mapových dovedností aplikace slouží buď jako doplněk k jiným materiálům, nebo je hlavním nástrojem jejich rozvoje. Rozvoj dovedností je zaznamenáván ve výsledcích žáků a z nasbíraných dat bylo možné usoudit, že s výsledky žáků učitelé dále pracují.Map skills need to be developed in geography lessons. At the same time, modern technologies should also be included in teaching. As a result, the online application Mapwork.education was developed to address these needs. As with other didactic tools, it is vital to find out how teachers use this educational tool. This bachelor thesis has been prepared with this general intention in mind. The main aim of the research was to find out how the Mapwork.education application is used in school practice, i.e. in planning, implementation and evaluation of teaching. A questionnaire survey was used to collect data. Respondents were registered app users with a teacher account linked to at least one class with active pupils. That is, pupils who had already completed at least one task in the application. A total of 90 respondents were selected and contacted, of which 23 completed the questionnaire. The research conducted showed that the app is usually used directly in geography classes for individual work of pupils. However, the frequency of its use is limited by the technical equipment of schools. In the process of map skills development, the app serves either as a supplement to other materials or as the main tool for their development. Pupils' level and development of map skills is recorded in the results...
Keywords:
adaptive learning; geography lessons; map skills; online application; adaptivní učení; geografické vzdělávání; mapové dovednosti; online aplikace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/181466