Original title:
Tři eseje o ekonomii vzdělávání
Translated title:
Three Essays on the Economics of Education
Authors:
Zeynalova, Olesia ; Havránková, Zuzana (advisor) ; Cook, Nikolai (referee) ; Janků, Jan (referee) ; Geyer-Klingeberg, Jerome (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2023
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Dissertation Thesis Three Essays on the Economics of Education Mgr. Olesia Zeynalova Abstract This dissertation focuses on three aspects of higher education policy that are pertinent to both deans and policymakers. The first essay contributes to the debate about the relationship between tuition fees and demand for higher education using meta-analysis. While large negative estimates dominate the literature, we show that researchers report positive and insignificant estimates less often than they should. After correcting for this publication bias, we find that the literature is consistent with the mean tuition-enrollment elasticity being close to zero. The second essay shows how easily firms can substitute workers with different educational backgrounds. We evaluate the elasticity of substitution between skilled and unskilled workers, which is a key parameter in the analysis of wage inequality. We show that the empirical literature is consistent with both publication and attenuation bias in the estimated inverse elasticities. The publication bias-corrected estimates remain close to zero. The result is consistent with attenuation bias in the literature and implies an elasticity of 4 after correction for both biases. The third essay shows how the real implementation of the Russian Unified State Exam (USE) reform...Disertační práce Tři eseje o ekonomii vzdělávání Mgr. Olesia Zeynalova Abstrakt Tato disertační práce se zaměřuje na tři aspekty vysokoškolské politiky, které jsou důležité jak pro děkany, tak pro tvůrce politik. První esej přispívá k diskusi o vztahu mezi poplatky za studium a poptávkou po vysokoškolském vzdělávání, a to pomocí metaanalýzy. Zatímco v publikacích dominují významné negativní výsledky, ukazujeme, že vědci uvádějí pozitivní a nevýznamné výsledky méně často, než by měli. S ohledem na toto publikační zkreslení vidíme, že publikace jsou v souladu se skutečností, že průměrná cenová elasticita poptávky po vzdělávání se blíží nule. Druhá esej ukazuje, jak snadno mohou firmy nahradit zaměstnance s různými úrovněmi vzdělání. Posuzujeme elasticitu náhrady mezi kvalifikovanými a nekvalifikovanými pracovníky, což je klíčový parametr při analýze mzdové nerovnosti. Poukazujeme na to, že empirické publikace při hodnocení reverzní elasticity jsou v souladu jak s publikačním, tak i s "atenuačním" (attenuation bias) zkreslením. Tato hodnocení, s ohledem na publikační zkreslení, zůstávají téměř nulové. Výsledek je v souladu s "atenuačním" zkreslením v publikacích a odpovídá elasticitě 4 s ohledem na obě systematické chyby. Třetí esej ukazuje, jak skutečná realizace reformy ruské jednotné státní zkoušky pro...
Keywords:
Demand for higher education; elasticity of substitution; enrollment; return on education; skill premium; tuition fees; unified state exam; Demand for higher education; elasticity of substitution; enrollment; return on education; skill premium; tuition fees; unified state exam
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/181399