Název:
Politická gramotnost studentů v Česku ve světle geografického vzdělávání
Překlad názvu:
Student's political literacy in Czechia in the view of geographical education
Autoři:
Brousilová, Kateřina ; Hána, David (vedoucí práce) ; Pileček, Radek (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na politickou gramotnost žáků v Česku a přínos politické geografie k politickému vzdělávání žáků. Cílem práce je zjištění úrovně politické gramotnosti žáků na vybraných středních školách a její ovlivnění geografickým vzděláváním. V první části jsou politická gramotnost, politické vzdělávání a geografické vzdělávání teoreticky zarámovány a jsou představeny dosavadní výzkumy na toto téma. Pomocí dotazníkového šetření zaměřeného na politické postoje, volební preference a orientaci v politicko-geografických tématech u žáků na vybraných středních školách je zjištěn stav politické gramotnosti žáků a původ jejich politických postojů a politicko- geografických znalostí. Z dotazníkového šetření vyplývá, že většina žáků vybraných středních škol nabývá politické gramotnosti ve všech jejích aspektech. Výuka geografie přispívá zejména k orientaci v politicko-geografických tématech, která je nezbytná pro naplnění kognitivního aspektu politické gramotnosti. Též ze šetření vyplývá, že velkou roli v předávání politicko-geografických znalostí žákům hrají média. Klíčová slova: politická gramotnost, politické vzdělávání, výuka politické geografieThe Bachelor's thesis focuses on the political literacy of students in Czechia and the contribution of political geography to political education of students. The aim of the thesis is to identify the level of political literacy of students in the selected secondary schools and influence on geographical education. In the first part, political literacy, political education and geographical education are theoretically framed and previous research on the topic is presented. Using a survey focused on political attitudes, voting preferences, and orientation on the political-geographical topics among students in selected secondary schools, the level of political literacy of students and the origin of their political attitudes and political- geographical knowledge are determined. The survey shows that the majority of students in selected secondary schools aquire political literacy in all its aspects. Geography education contributes mainly to orientation on political-geographical topics, which is essential for fulfiling the cognitive aspect of political literacy. The survey also indicates that media play a significant role in conveying political-geographical knowledge to students. Key words: political literacy, political education, teaching political geography
Klíčová slova:
politická gramotnost; politické vzdělávání; výuka politické geografie; political education; political literacy; teaching political geography