Original title:
Edukace pacienta s Crohnovou chorobou
Translated title:
Patient education with Crohn's disease
Authors:
Térová, Simona ; Vachková, Eva (advisor) ; Matulová, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Autor: Simona Térová Instituce: Univerzita Karlova, Lékařská fakulta v Hradci Králové, Ústav nelékařských studií Název práce: Edukace pacienta s Crohnovou chorobou Vedoucí práce: Mgr. Eva Vachková, Ph.D. Počet stran: 199 Počet příloh: 12 Rok obhajoby: 2022 Klíčová slova: idiopatické střevní záněty, Crohnova choroba, ošetřovatelská péče, pacientovo pojetí nemoci, edukace pacienta, IPQ-R-CZ (B) Bakalářská práce se zabývá edukací pacienta s Crohnovou chorobou. Teoretická část seznamuje s idiopatickými střevními záněty, dále se soustředí na samotné onemocnění - jeho definici, historii, etiopatogenezi, průběh, patologický a klinický obraz, diagnostiku, terapii, možné komplikace a prognózu. Zaměřuje se také na specifika ošetřovatelské péče o tyto pacienty. Dále je zmíněna problematika pacientova pojetí nemoci. Poslední kapitola se věnuje samotné edukaci v ošetřovatelství zaměřené na pacienty s Crohnovou chorobou. Empirická část je založena na kvantitativním výzkumném šetření pomocí standardizovaného dotazníku IPQ-R-CZ (B) zjišťující pacientovo pojetí nemoci. Doplněn je nestandardizovaným dotazníkem, který se zaměřuje na sociodemografické údaje, základní informace o vlastním onemocnění, znalosti o nemoci a mapování oblastí edukace. Výzkumného šetření se zúčastnilo 104 respondentů a uskutečnilo se ve třech...Author: Simona Térová Institution: Charles University, Faculty of Medicine in Hradec Králové, Department of Non-medical Studies Title: Patient Education with Crohn's Disease Supervisor: Mgr. Eva Vachková, Ph.D. Number of pages: 199 Number of appendixes: 12 Defended in: 2022 Key words: inflammatory bowel disease, Crohn's disease, nursing care, patient illness perception, patient education, IPQ-R-CZ (B) This Bachelor's thesis deals with educating patients suffering from Crohn's disease. The theoretical part introduces inflammatory bowel disease in general and then describes the disease itself: its definition, history, aetiopathogenesis, course, pathophysiology, clinical picture, diagnostics, therapy, possible complications, and prognosis. It also examines the specifics of nursing care of these patients and mentions the issue of illness perception. The last chapter is then devoted to education in nursing as such, and specifically to patient education with Crohn's disease. The empirical part is based on quantitative research using the standardized IPQ-R-CZ (B) questionnaire to learn about patient illness perception. Additionally, a non-standardized questionnaire explores the patients' sociodemographics, basic information about the disease itself, and their knowledge of the disease, while also mapping...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/181159