Název:
Rozvoj hudebních dovedností dětí mladšího věku v hudebním kroužku
Překlad názvu:
Musical skills advancement on behalf of younger children within musical classes
Autoři:
Studničková, Marie ; Jiřičková, Jiřina (vedoucí práce) ; Selčanová, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá specifiky hudebního rozvoje dětí mladšího věku a didaktickou aplikací hudebních činností v rámci hudebně výchovného kroužku. Dítě mladšího věku je definováno jako dítě ve věku od 5 do 8 let. Cílem práce je nabídnout námět pro pedagogickou praxi, shrnout a ověřit vybrané podmínky pro hudební vyučování. Teoretická část shrnuje současné poznatky o psychickém i hudebním rozvoji dětí mladšího věku. V hudební rozvoji se zaměřuje na předškolní a mladší školní věk. Dále se jsou zde shrnuté vědomosti o hudebních dovednostech a o hudebních činnostech, tedy o pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudebně-pohybových. Součástí je také seznam vybraných metodických materiálů pro hudební pedagogy. Nakonec je zde představeno devět vzorových scénářů pro hudební vyučování, které obsahují různé náměty aktivit a výukové materiály pro práci v hudebním kroužku. Scénáře vycházejí z vlastní pedagogické praxe autorky. V praktické části práce jsou scénáře ověřeny v praxi na FZŠ prof. Otokara Chlupa v Praze a doloženy shrnutím reflektivního rozhovoru od žáků, sebereflexí a komentářem provázející paní učitelky. Součástí této části je také rozhovor se zkušenou hudební pedagožkou a skupinový rozhovor se žáky. Na začátku si autorka stanovuje hypotézy, které v závěru verifikuje. Následně jsou...The diploma thesis deals with the specifics of musical development of younger children and didactic application of musical activities within the music education club. A child of younger age is defined as a child aged from 5 to 8 years. The aim of this thesis is to offer a theme for pedagogical practice, to summarize and verify selected conditions for quality music teaching. The theoretical part summarizes the current knowledge about the psychological and musical development of young children. The focus in musical development is on preschool and younger school age. It also summarises knowledge about musical skills and musical activities, i.e. singing, listening, instrumental and musical movement. This section concludes with a list of selected methodological materials for music teachers. Nine sample scenarios for music teaching are presented, which contain various activity themes and teaching materials for music club work. The scenarios are based on the author's own teaching practice. In the practical part of the thesis the proposed ideas and materials are tested in practice. They are supported by self-reflection, comments from the music teacher and feedback from the students. Conclusions are drawn for pedagogical work. This part also includes an interview with an experienced music teacher and a...
Klíčová slova:
děti mladšího věku; hudební kroužek; hudební rozvoj; hudební činnosti; náměty hudebně-výchovných aktivit; music lesson; musical activities; musical development; themes of music education activities; young aged children