Original title:
Projektová výuka a její zavedení u žáků ve 4. ročníku ZŠ
Translated title:
Project-based Learning and Its Implementation for Pupils in the 4th Grade of Elementary School
Authors:
Hellerová, Tereza ; Bravená, Noemi (advisor) ; Poche Kargerová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na projektovou výuku a její zavedení ve 4. ročníku základní školy. Teoretická část se zabývá vznikem projektové výuky a jejím definováním. Dále se věnuje hlavním znakům a rysům, shrnutí přínosů, upozornění na úskalí, která mohou nastat a jak jim předcházet. V poslední části je uvedena charakteristika dítěte mladšího školního věku a její shrnutí. Cílem akčního výzkumu je zjistit, jak vhodně zavést projektovou výuku do 4. ročníku a na jakých tématech. Současně s tím vytvořit kooperativně funkční týmy. Data jsou získávána na základě vlastní pedagogické činnosti, hloubkových nestrukturovaných rozhovorů a ohniskové skupiny. KLÍČOVÁ SLOVA Projektová výuka, kooperativní činnost, mezipředmětové vztahy, realizace projektové výuky, akční výzkum, 4. ročníkThe diploma thesis focuses on project-based learning and its implementation in the 4th grade of primary school. The theoretical part deals with creation of project-based learning and its definition. Continues to describe the main features and characteristics, summarises the benefits, highlights the pitfalls that may arise and how to prevent them. In the last section, the characteristics of the younger school-age child are presented and summarized. The aim of the action research is to determine how to appropriately introduce project-based learning in the 4th grade and on what topics. At the same time, to create cooperatively functioning Teams. The data is collected through the teachers own teaching activities, in-depth unstructured interviews, and focus group. KEYWORDS Project-based learning, cooperative activity, intersubject relations, realization of project-based learning, action research, 4th grade
Keywords:
4th grade; action research; cooperative activity; intersubject relations; project-based learning; realization of project-based learning; 4. ročník; akční výzkum; kooperativní činnost; mezipředmětové vztahy; projektová výuka; realizace projektové výuky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180503