Original title:
Sbírka úloh pro podporu výuky algoritmizace a programování na SŠ
Translated title:
Collection of problems from algorithmization and programming
Authors:
Lukš, Jan ; Štípek, Jiří (advisor) ; Novák, Jaroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložená bakalářská práce se zabývá problematikou algoritmizace a programování na středních školách. Klade si za cíl vytvořit soubor programovacích úloh, včetně metodik pro učitele, které mohou být využity při hodinách programování. V teoretické části jsou vymezeny a blíže popsány pojmy související s algoritmickým, potažmo informatickým, myšlením. Praktická část vychází z teoretických východisek. Vysvětluje klady a zápory navrženého konceptu a představuje základní informace o jednotlivých úlohách. Součástí je i webová aplikace, která umožňuje komfortnější práci s metodikami. Následuje ověření vhodnosti konceptu úloh na vybraných školách, získání zpětné vazby pomocí zpětnovazebního dotazníku a rozhovorů s učiteli a vyhodnocení, spolu s navrženými změnami od dílčích úloh až po webovou aplikaci.The presented bachelor thesis deals with the issue of algorithmization and programming in high schools. It aims to create a set of programming exercises, including guidelines for teachers, which can then be used in programming classes. The theoretical part of the thesis defines and describes the concepts related to algorithmic, or more precisely, computational, thinking. The practical part of the thesis uses the theoretical background to explain the advantages and disadvantages of the proposed concept, and present basic information about the individual exercises. This part of the thesis also includes a web application, which enables the work to be carried out more comfortably within the guidelines. Finally, the suitability of the exercise concept is tested in the selected schools. Feedback is obtained through a questionnaire together with teacher interviews and evaluation, and suggested changes to the web application from the sub-tasks.
Keywords:
algorithm; algorithmic thinking; computational thinking; exercise collection; programming; algoritmické myšlení; algoritmus; informatické myšlení; programování; sbírka úloh
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180848