Original title:
Intervenční přístupy k žákům se specifickými poruchami učení na základní škole
Translated title:
Intervention approaches for pupils in primary school with specific learning disabilities
Authors:
Šuláková, Lena ; Kotvová, Miroslava (advisor) ; Bartoňová, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá vymezením intervence poskytované žákům se specifickými poruchami učení na základní škole. Teoretická část práce se zabývá nejčastěji se vyskytovanými specifickými poruchami učení, charakteristikou mladšího školního věku a intervenčními přístupy na základních školách pro žáky se specifickými poruchami učení. Poslední kapitola práce představuje zároveň část výzkumnou, zaměřenou na získávání informací, týkajících se intervence poskytované žákům se specifickými potřebami učení, jejich pokroků v rámci vzdělávacího procesu a sdílení informací mezi pedagogy na vybrané základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA Dysgrafie, dyskalkulie, dyslexie, dysortografie, intervence, speciální pedagog, speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učeníThe thesis deals with the definition of intervention provided to pupils with specific learning disabilities in primary school. The theoretical part of the thesis deals with the most frequent specific learning disabilities, the characteristics of the younger school age and intervention approaches in primary schools for pupils with specific learning disabilities. The last chapter of the thesis is also the research part, focusing on gathering information regarding intervention for pupils with specific learning needs, their progress within the educational process and information sharing among teachers in the selected primary school. KEYWORDS Dysgraphia, dyscalculia, dyslexia, dysorthography, intervention, special pedagogue, special educational needs, specific learning disabilities
Keywords:
dyscalculia; Dysgraphia; dyslexia; dysorthography; intervention; special educational needs; special pedagogue; specific learning disabilities; Dysgrafie; dyskalkulie; dyslexie; dysortografie; intervence; specifické poruchy učení; speciální pedagog; speciální vzdělávací potřeby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180654